Запис Детальніше

Дидактичний метод шаблонів при вивченні систем лінійних алгебраїчних рівнянь

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19880/
http://www.vspu.edu.ua/content/confer/k_7.pdf
 
Title Дидактичний метод шаблонів при вивченні систем лінійних алгебраїчних рівнянь
Using patterns in the formation of independent job for students for linear algebra
Использование метода шаблонов при формировании самостоятельных заданий для студентов по курсу линейной алгебры
 
Creator Радченко, Сергій Петрович
 
Subject Всеукраїнські
 
Description У статті продовжується розгляд можливостей застосування анонсованого раніше методу шаблонів, який дозволяє значно пришвидшити процес складання самостійних завдань викладачам вищої математики, для систем лінійних алгебраїчних рівнянь. Не дивлячись на певну подібність підходів, використання такого методу потребує окремого розгляду як питання про отримання числових даних для прикладів, так і створення відповідних схем, що втілені у шаблонах.
The article deals with a specific example of a simple linear algebra method templates which can significantly speed up the process of drafting a separate problems on matrix theory teachers of Mathematics without complex programming environments that require an appropriate level of qualification. This method increases the degree of individualization of tasks to test students' control, since the number of packages of tasks is not limited possibilities of time and effort the teacher. Thus, the numerical parameters in the generator task allows you to change the level of difficulty to meet the requirement of gradual assimilation of the material. These method have been successfully tested in practice. The results of its use show an increase in students' autonomy in choosing a method for solving problems of linear algebra. A feature of the proposed method is the synthesis of a compact organization of educational information and flexibility of application. The main idea of the method is to build templates that specify the expected parameters of the solution. A special set of conditions to minimize the complexity of arithmetic and pay more attention to the theoretical material. However, the most important thing - the ability to produce ready-made formulas in TeX editor that let in Moodle environment immediately receive the appropriate image for the package of tasks in linear algebra. The same type of formula, which abound in the task of linear algebra, very difficult replicated in the medium MS Equation Editor, which most users are gaining mathematical formulas text editor MS Word. However, the most important thing - the ability to produce ready-made formulas in TeX editor that let in Moodle environment immediately receive the appropriate image for the package of tasks in linear algebra. The same type of formula, which abound in the task of linear algebra, very badly replicated in the medium MS Equation Editor, which most users are gaining mathematical formulas text editor MS Word. The use of the template method completely eliminates the manual construction of mathematical formulas, replacing the routine operation of the automatic generation of jobs.
В статье рассматривается на конкретном примере с линейной алгебры простой метод шаблонов, который позволяет значительно ускорить процесс составления самостоятельных задач по теории матриц преподавателям высшей математики без использования сложных сред программирования, требует соответствующего уровня квалификации. Такой метод увеличивает степень индивидуализации задач для тестового контроля студентов, поскольку количество пакетов задач не ограничивается возможностями затрат времени и усилий преподавателя. С другой стороны, наличие числовых параметров в генераторе задач позволяет изменять уровень их сложности, соответствует требованию постепенности усвоения материала.
 
Publisher Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
 
Date 2017-05-18
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19880/1/S_Radchenko_vdpumath_fitu.pdf
Радченко, Сергій Петрович (2017) Дидактичний метод шаблонів при вивченні систем лінійних алгебраїчних рівнянь Всеукраїнська науково-практична конференція «Математика та інформатика у вищій школі: виклики сучасності» 18-19 травня. 2017 року. с. 73-76. ISSN 978-617-7171-98-9