DIALECTICS OF THE FICTIONAL, PERSONIFIED AND REAL, PUBLIC-RELATED IN THOMAS PYNCHON’S «THE GRAVITY’S RAINBOW» AND WILLIAM GASS’S «THE TUNNEL»
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
DIALECTICS OF THE FICTIONAL, PERSONIFIED AND REAL, PUBLIC-RELATED IN THOMAS PYNCHON’S «THE GRAVITY’S RAINBOW» AND WILLIAM GASS’S «THE TUNNEL»
ДИАЛЕКТИКА ФИКЦИОНАЛЬНОГО, ПЕРСОНИФИЦИРОВАННОГО И РЕАЛЬНОГО, ОБЩЕСТВЕННО ОРИЕНТИРОВАННОГО В РОМАНАХ «THE GRAVITY’S RAINBOW» ТОМАСА ПИНЧОНА И «THE TUNNEL» ВИЛЬЯМА ГАССА ДІАЛЕКТИКА ФІКЦІОНАЛЬНОГО, ПЕРСОНІФІКОВАНОГО І РЕАЛЬНОГО, СУСПІЛЬНО-ОРІЄНТОВАНОГО У РОМАНАХ «THE GRAVITY’S RAINBOW» Т. ПІНЧОНА І «THE TUNNEL» В. ГАССА |
|
Creator |
СУШКО, Сергій
|
|
Subject |
dialectical unity; the biblical dichotomy; historiographic discourse in fiction
УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) фикциональний; реальный; персонифицированный; постмодернистский; нар-ратив; дискурс; подтекст; мотив; деконструкция УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) фікціональний; реальний; персоніфікований; постмодерністський; наратив; дискур; підтекст; мотив; реконструкція УДК 821.111.(73).09 82.0(075.8)+82.09(07) |
|
Description |
The article analyzes a dialectical unity of the fic-tional and reality!based modes of narration in T. Pyn-chon’s The Gravity’s Rainbow and W. Gass’s The Tunnel. In the first novel, the biblical dichotomy of the Prete-rite and the Elect is deconstructed into a futuristic scenario of a symbiotic man!and!machine entity (immachination), and in The Tunnel the fictional versus real dichotomy is represented in terms of the historio-graphic discourse in fiction
В статье проанализированы аспекты диалек-тического сочетания фикционального и реально-го планов в отдельных тематических сегментах двух американских постмодернистских романов. Подчеркнута методологическая целесообразность избранного подхода, который содействует декоди-рованию авторских стратегий и художественных доминант произведения. Рассмотрена тема пере-осмысления библейской дихотомии людей на Избранных и Обреченных в «Радуге земного при-тяжения» и очерчен футуристический мотив под-чинения человека воле машины У статті проаналізовано аспекти діалектичного поєднання фікціонального і реального планів в окремих тематичних сегментах двох американських постмодерністських романів. На-голошено на методологічній доцільності обраного підходу, який сприяє декодуванню авторсь-ких стратегій та художніх домінант твору. Розглянуто один з тематичних центрів «Веселки зем-ного тяжіння», тему переосмислення біблійної дихотомії людей на Обраних та Приречених, та окреслено футуристичний мотив підкорення людини волі машини. Окреслено діалектику фікціонального та реального вимірів «Тунелю»в межах історіографічного дискурсу роману. |
|
Publisher |
Национальный авиационный университет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-07-08
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/11730
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 35 (2017); 85-92
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 35 (2017); 85-92 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 35 (2017); 85-92 |
|
Language |
uk
|
|