Запис Детальніше

Институциональные парадоксы инвестиций в человеческий капитал в условиях трансформационной экономики

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Институциональные парадоксы инвестиций в человеческий капитал в условиях трансформационной экономики
Інституційні парадокси інвестицій в людський капітал в умовах трансформаційної економіки
Institutional Paradoxes of Investment in Human Capital in Transformational Economy
 
Creator Сысоев, С.А.
Сисоєв, С.А.
Sysoev, S.A.
 
Subject человеческий капитал
институциональные парадоксы
трансформационная экономика
людський капітал
інституційні парадокси
трансформаційна економіка
human capital
higher education
return on investment
innovation
transformational economy
institutional paradox
 
Description The paper studies educational strategies of parents that are connected with investments of financial, human and social capital into higher education of their children. The calculations revealed that investments into higher education become ineffective due to the lack of the government presence in social sphere. Educational fees’ increase and low salary result in poor return on investments both in short and long term for such socially significant professions as a doctor and teacher as compared to alternative investment of financial resources. In other words, due to decrease of government expenditures on education, parents and their children who managed to mobilize all the available family resources with the help of social capital still cannot gain positive return on their investments in future.All the mentioned above is the evidence to the fact that the government and business in reality pay lip service to the transition to innovative development. If there was a real necessity in innovations, work of the researchers and scientists would be duly remunerated and there would be a waiting list of applicants to pursue post graduate education and candidates to work at the research institutions.
Исследуются образовательные стратегии родителей, связанные с инвестициями финансового, человеческого и социального капитала в высшее образование своих детей. Проведенные расчеты показали, что инвестиции в высшее образование из-за «ухода» государства из социальной сферы становятся неэффективными. Из-за роста стоимости обучения и низкой оп-латы труда инвестиции в получение образования по таким социально значимым профессиям, как врач и педагог, по сравнению с альтернативными вложениями финансовых ресурсов, не окупаются ни в краткосрочном, ни долгосрочном периоде. Другими словами, из-за снижения расходов государства на образование, родители и их дети, мобилизовав с помощью социального капитала все доступные ресурсы семьи, не могут получить положительный дисконтированный доход от инвестиций в будущем. Все это говорит о том, что государство и бизнес только декларируют переход на инновационное развитие. Если бы потребность в инновациях действительно существовала, труд ученых и специалистов оплачивался бы значительно выше, а в аспирантуру и научно-исследовательские институты стояли бы очереди желающих работать.
 
Date 2012-05-22T22:49:10Z
2012-05-22T22:49:10Z
2009
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 37-1. – Донецьк, ДонНТУ, 2009. – 239 с.
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/13640