Запис Детальніше

ДІЯЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ПІД ЧАС УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ДІЯЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ПІД ЧАС УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ
Деятельность преподавателя при формировании методической системы физического воспитания студентов
The Activity of a Teacher while Forming a Methodological System of Physical Training of Students
 
Creator ГРИБАН, Г. П.
Грибан, Г. П.
Gryban, G.
 
Subject викладач
фізичне виховання
функції
компетентність
взаємовідносини
авторитет
преподаватель
физическое воспитание
функции
компетентность
взаимоотношения
авторитет
teacher
physical training
functions
competencies
authority
 
Description The paper considers the intergrational characteristics of personal and professional qualities of a physical training teacher, which enable him/her to implement general pedagogical and specific functions. General pedagogical functions include: educational, developmental, cognitive, informational, designing, planning, organizational, value-orientied, control, communicative, research functions, and specific functions are: health-protective, preventive, life security ensuring, judge functions. All functions of a physical training teacher are closely interrelated and interdependent.
We proved that in order to achieve the goal and objectives of physical training and to ensure the effective functioning of a method system in education, a physical training teacher must possess professional competence and skillfully implement a systematic approach to sports and recreational activities.
The studies of the types of relationships of students with a teacher, which mainly exist in the learning process of physical education, established the following relationships: respect - 72.5%, familiarity - 13.6%, depression - 10.4%, the cases of flirting (3.0 %) and subservience - 0.5%. We found out that 59.6% of students prefer chummy relationship with the teacher, a smaller proportion of students (30.9%) prefers friendship, i.e. "equal relationship" and only 7,5% prefer official and 2.0% severe and inaccessible relationship.
Performance impact on students in the classes is largely dependent on the authority of the teacher, his/her qualities, personal and business skills and competence. From the viewpoint of students the most important qualities are: kindness, attentiveness, professionalism, patience, justice, physical state, honesty, self-control, restraint, wit, etc. Most students enjoy the democratic type of educational process in physical training mentioned by 80.5% of men and 79.4% of women. In addition to the positive impact of a teacher there exists a negative impact on students. Among the students 8.5% of men and 5.5% of women reported that the physical training teacher instilled in them negative attitude towards physical education, systematically provoked fear of being punished and spawned distrust of himself
Визначено інтегративні характеристики особистісних і професійних якостей викладача
фізичного виховання, які дозволяють йому реалізовувати загальнопедагогічні та специфічні функції. Розглянуто результати досліджень типів взаємовідносин студентів з викладачем, які переважно існують у навчальному процесі з фізичного виховання. Встановлено, що для
досягнення мети і вирішення завдань ефективного функціонування методичної системи
фізичного виховання викладач має володіти професійними функціональними компетентностями
 
Date 2013-04-15T17:12:33Z
2013-04-15T17:12:33Z
2012
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
УДК 37. 015.3:796.011.03–057.87
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18589
 
Publisher ДонНТУ