Запис Детальніше

СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ: ДОСВІД ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ: ДОСВІД ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ
Социально-педагогическая поддержка одарённой молодёжи:опыт Великобритании
Socio-pedagogical support of gifted young people: the British experience
 
Creator КАБАНЕЦЬ, М. М.
Кабанец, М. Н.
Kabanets, M.
 
Subject giftedness
gifted children
gifted education
abilities
education system of the UK
обдарованість
обдаровані діти
освіта обдарованих
здібності
освітня система Великої Британії
одарённость
одарённые дети
образование одарённых
способности
образовательная система Великобритании
 
Description The article is devoted to the British experience of gifted education. There is a joint endeavour
between educationalists, the wider business and voluntary community to produce leaders of the country
who can compete in a globalised world, which has become a major reason for a dedicated educational
focus on gifted and talented pupils in Great Britain. The English model aims to work across boundaries in pursuit of expertise, mobilising all sectors to support education.
Britain’s approach to the nurturing of ability and talent in schools has been ambiguous, and
traditionally, the needs of the gifted have not been an educational priority in England. The situation changed markedly in 1997 when the government declared the needs of the gifted to be an educational
priority with the development of a national strategy. The last several years have seen the
implementation of a systematic national strategy which includes: support of the most gifted and talented in the country and in each school, particularly in disadvantaged areas; provision building on pupil’s particular strengths and weaknesses, making sure they receive a broad and balanced education; combination in-school learning with complementary opportunities out-of-school hours; provision more
opportunities for pupils to progress in line with their abilities, rather than their age; blend increased pace, depth and breadth in varying proportions according to the ability and needs of pupils. A coherent educational policy, which has five elements (integration, quality in the basic system, diversity, equality of opportunity, and globalism) has been designed to reform practice in schools
В статті висвітлено актуальність соціально-педагогічної підтримки обдарованої
молоді, розглянуто стислу історію розвитку освіти обдарованих дітей у Великій Британії. На прикладі англійської моделі проаналізовано пріоритети національної стратегії та основні принципи організації освіти обдарованих дітей у Великій Британії
 
Date 2013-04-15T17:39:43Z
2013-04-15T17:39:43Z
2012
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
УДК 376.545
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18591
 
Publisher ДонНТУ