СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ: ДОСВІД ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ: ДОСВІД ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ
Социально-педагогическая поддержка одарённой молодёжи:опыт Великобритании Socio-pedagogical support of gifted young people: the British experience |
|
Creator |
КАБАНЕЦЬ, М. М.
Кабанец, М. Н. Kabanets, M. |
|
Subject |
giftedness
gifted children gifted education abilities education system of the UK обдарованість обдаровані діти освіта обдарованих здібності освітня система Великої Британії одарённость одарённые дети образование одарённых способности образовательная система Великобритании |
|
Description |
The article is devoted to the British experience of gifted education. There is a joint endeavour between educationalists, the wider business and voluntary community to produce leaders of the country who can compete in a globalised world, which has become a major reason for a dedicated educational focus on gifted and talented pupils in Great Britain. The English model aims to work across boundaries in pursuit of expertise, mobilising all sectors to support education. Britain’s approach to the nurturing of ability and talent in schools has been ambiguous, and traditionally, the needs of the gifted have not been an educational priority in England. The situation changed markedly in 1997 when the government declared the needs of the gifted to be an educational priority with the development of a national strategy. The last several years have seen the implementation of a systematic national strategy which includes: support of the most gifted and talented in the country and in each school, particularly in disadvantaged areas; provision building on pupil’s particular strengths and weaknesses, making sure they receive a broad and balanced education; combination in-school learning with complementary opportunities out-of-school hours; provision more opportunities for pupils to progress in line with their abilities, rather than their age; blend increased pace, depth and breadth in varying proportions according to the ability and needs of pupils. A coherent educational policy, which has five elements (integration, quality in the basic system, diversity, equality of opportunity, and globalism) has been designed to reform practice in schools В статті висвітлено актуальність соціально-педагогічної підтримки обдарованої молоді, розглянуто стислу історію розвитку освіти обдарованих дітей у Великій Британії. На прикладі англійської моделі проаналізовано пріоритети національної стратегії та основні принципи організації освіти обдарованих дітей у Великій Британії |
|
Date |
2013-04-15T17:39:43Z
2013-04-15T17:39:43Z 2012 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
УДК 376.545 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18591 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|