ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ СТУДЕНТОВ-ФИЛОЛОГОВ: ФОРМИРОВАНИЕ КАРТИНЫ МИРА
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ СТУДЕНТОВ-ФИЛОЛОГОВ: ФОРМИРОВАНИЕ КАРТИНЫ МИРА
Мовна особистість студентів-філологів: формування картини світу Linguistic personality of students-philologists: worldview development |
|
Creator |
Е. И. ВОВК
Вовк О. І. Vovk O. |
|
Subject |
картина мира
картина світу worldview языковая картина мира чужая культура когнитивная активность модель аккультурации мовна картина світу чужа культура когнітивна активність модель аккультурації language representation of the world alien culture cognitive activity model of acculturation |
|
Description |
This article deals with the problem of students-philologists’ worldview formation which reflects the cognitive level of linguistic personality. The key idea is that the processes of foreign language learning and worldview development are interrelated. A particular concern of the article is an individual’s cognitive activity which is looked upon as a triad consisting of three overlapping stages: acquisition, incorporation and operation of information. In the focus of attention is a model of acculturation which embraces two manifestations of human cultural interaction: the ethnocentric that is based on recognition of priority of one’s own culture, and the ethnorelative which is based on recognition of equality of native and alien cultures. В статье рассматривается проблема формирования картины мира студентов- филологов, что отражает когнитивный уровень языковой личности. Акцентируется мысль, что процессы овладения иностранным языком и формирования картины мира являются взаимосвязанными. Формирование картины мира рассматривается как когнитивная активность индивида, состоящая из трёх этапов: овладения, инкорпорации и оперирования информацией. Вводится модель аккультурации, которая учитывает два проявления культурного взаимодействия: этноцентрическое, предполагающее признание приоритета собственной культуры и отрицание чужой, и этнорелятивистское, предполагающее признание равноправия своей и чужой культур. Учебно-научный институт иностранных языков, национальный университет имени Богдана Хмельницкого, г. Черкассы |
|
Date |
2013-04-18T12:19:54Z
2013-04-18T12:19:54Z 2011 |
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету.
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18856 |
|
Language |
other
|
|
Relation |
Педагогіка, психологія і соціологія;Випуск 10 (193) – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2011. — 252 с
|
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|