ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ЗАСОБИ В СОЦІООПИТУВАННІ
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ЗАСОБИ В СОЦІООПИТУВАННІ
Психолингвистические средства в социоопросе Psycho-Linguistic Means in Opinion Poll |
|
Creator |
ШЕВЧЕНКО, В. І.
ЯХНО, О. О. Шевченко, В. И. Яхно, А. А. Shevchenko, V. Yakhno, O. |
|
Subject |
psycho-linguistic scheme
unified NLP-field verbal formulation of beliefs motivation morality values predications electoral behaviour empathy psycho-semantic cluster психолингвистическая схема «объединенное (унифицированое) поле НЛП» вербальная формулировка убеждения стереотип восприятия мотивация мораль ценности предикация электоральное поведение публично позициционировання персона психосемантический кластер эмпатийность социоконкурентность психолінгвістична схема «об’єднане (уніфковане) поле НЛП» вербальне формулювання переконання стереотипи сприйняття мотивація мораль цінності предикація електоральна поведінка публічно позиціонована персона психосемантичний кластер емпатійність соціоконкурентність |
|
Description |
The article is devoted to the problems of sociopsychology. It contains the first part of the original method of opinion poll aimed at removing the lack of psycho-linguistic and psycho-emotional information in agitational and propagandistic campaigns. Personal “Moral Code” of a human beings (including so the called “Code of Honour”) is one of the most important factors that influence the electoral desision-making process. Personal moral beliefs are at the spiritual level of “NLP unified field”. These Personal beliefs were represented to respondents as a list of prepared verbal formulations. The respondents were to choose some of these prepared verbal formulations according to their own representations of honour and morality. The article also describes some ways and means of psycholinguistic study of the axiological aspect of beliefs and values taken from the Personal “Moral Code” В статті міститься перша частина оригінального методу соціоопитування, покликаного усунути дефіцит психолінгвістичної та психоемоційної інформації, необхідної для агітаційно-пропагандистських кампаній. Метод також дає змогу розширити традиційний мистецько-«креативний підхід» виготовлення друкованої та аудіо-реклами до рамок науково- мистецького підходу на нейромаркетингових техніках з інструментальним акцентом |
|
Date |
2013-04-23T20:32:46Z
2013-04-23T20:32:46Z 2012 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
УДК 316.6:001.8 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/19170 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|