Запис Детальніше

ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ
Формирование языковой личности студентов-филологов
Students-Philologists’ Linguistic Personality Development
 
Creator ВОВК, О. І.
Вовк, Е. И.
Vovk, O.
 
Subject secondary linguistic personality
consciousness
cognitive personality
speech personality
communicative personality
вторичная языковая личность
сознание
когнитивная личность
речевая личность
коммуникативная личность
вторинна мовна особистість
свідомість
когнітивна особистість
мовленнєва особистість
комунікативна особистість
 
Description The article deals with the problem of students-philologists’ secondary linguistic personality development in the process of foreign language acquisition. The attention is focused on modern
approaches to the nature of linguistic personality, its structure, content and specificity of manifestation
in communication.
The author claims that through the language an individual becomes a part of social
consciousness and only due to this fact his/her individual consciousness is developed. Since the
language is a medium of collective consciousness it is possible to speak of a personality as such, which
has a language capacity, is manifested in speech behavior, and is a part of social consciousness.
The concept “linguistic personality” was introduced into scientific circulation by Yu. Karaulov.
The scholar defines it as a combination of capacities and characteristics that stipulate a person’s texts
production. The model proposed by Yu. Karaulov comprises semantic, cognitive and pragmatic levels.
It is hypothesized that in different situational sets “linguistic personality” has different spheres
of manifestation and thus may have several images, such as a speech personality, a communicative personality and a cognitive personality
У статті здійснюється спроба вивчення проблеми формування вторинної мовної
особистості під час оволодіння іноземною мовою. Зокрема, розкривається суть мовної
особистості, її структура, зміст і особливості функціонування в іншомовній комунікації
 
Date 2013-04-23T20:37:53Z
2013-04-23T20:37:53Z
2012
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
УДК 378.147: (802.0: 801.5)
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/19171
 
Publisher ДонНТУ