ОПТИМИЗАЦИЯ РЕЖИМОВ НАМАГНИЧИВАНИЯ И РАЗМАГНИЧИВАНИЯ ЧАСТОТНО-РЕГУЛИРУЕМОГО АСИНХРОННОГО ДВИГАТЕЛЯ
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ОПТИМИЗАЦИЯ РЕЖИМОВ НАМАГНИЧИВАНИЯ И РАЗМАГНИЧИВАНИЯ ЧАСТОТНО-РЕГУЛИРУЕМОГО АСИНХРОННОГО ДВИГАТЕЛЯ
Оптимізація режимів намагнічування й розмагнічування частотно-регульованого асинхронного двигуна Optimization of Magnetization and Demagnetization of Variable Frequency Induction Motor. |
|
Creator |
ВОЛКОВ, B.A.
ВОЛКОВ, В.О. VOLKOV, V.A. |
|
Subject |
оптимизация
частотно рeгyлиpyeмый асинхронный двигатель потери энергии намагничивание рaзмaгничиваниe оптимізація частотно-регульований асинхронний двигун втрати енергії намагнічування розмагнічування optimization variable-frequency induction motor the energy losses of magnetization demagnetization |
|
Description |
On the basis of the developed scheme for a stopped state Variable-frequency induction motor is made up mathematical models of power loss and power of the engine in the magnetization and demagnetization modes. Variational methods used to optimize power losses in these modes with respect to the vector control method of this engine. The optimal form of the module changes the rotor flux linkage in these modes and calculated values for this form of mimmum energy loss of an induction motor in magnetization and demagnetization. For comparison, calculations of energy losses during magnetization and demagnetization of the variable-frequency induction motor with other fomis of change in the modulus of the rotor flux lir1kage: hnear and exponential. Analytical dependences for calculation of energy losses in these forms of change in the modulus of the rotor flux. The optimization time of magnetization and demagnetization of the engine mimmizes the energy loss of frequency-controlled induction motor in these modes in certain forms of change in the modulus of the rotor flux linkage in the modes of magnetization and demagnetization. Calculated instantaneous power loss modulus of the generalized vector of the stator current and the modulus of the generalized vector of the rotor flux linkage for the best and well-known modes of magnetization and demagnetization stopped variable-frequency induction motor. Performed the comparison of energy losses during magnetization and demagnetization of the motor for optimum and well-known forms of change in the modulus of the rotor flux. Found that by using the optimal shape changes (the corresponding dependence of the hyperbolic sine of the time) provided a reduction of power losses during the magnetization of 1.2 - 1.8 times. Evaluated the feasibility demagnetization stopped induction motor for mtermittent duty, depending on the duration of the stopped condition at the optimal form of change of flux linkage of the motor unit. The most preferred field of application of the proposed optimal control are variable frequency AC drives operating in frequent intermittent operation (for example, the press, a number of feed drives for machine tools, etc.) B статье предложена оптимизация режимов намагничивания и размагничивания частотно pегyлируeмого асинхронного двигателя, c помощью которой достигается уменьшение потерь энергии в этих режимах. данная оптимизация выполнена методом вариационного исчисления. Проведено сравнение предложенного оптимального управления c известными способами управления намагничиванием и размагничиванием частотно pегyлируeмым асинхронным двигателем. |
|
Date |
2013-10-22T09:54:19Z
2013-10-22T09:54:19Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія "Електротехніка і енергетика". № 2 (15), 2013 р., 338 с.
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/23366 |
|
Relation |
Электротехника и энергетика;
|
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|