Запис Детальніше

ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИНАМІЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЛІНІИНОГО ДВИГУНА 3 ПОСТІИНИМИ МАГНІТАМИ

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИНАМІЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЛІНІИНОГО ДВИГУНА 3 ПОСТІИНИМИ МАГНІТАМИ
Линейный двигатель с постоянными магнитами как объект системы управления
Permanent Magnets Linear Motor as the Controlled Object
 
Creator МОРОЗ, В.І.
МОРОЗ, В.И.
MOROZ, V.
БОЛКОТ, П.А.
BOLKOT, P.
СНІТКОВ, К.І.
СНИТКОВ, К.И.
SNITKOV, K.
ХАРЧИШИН, Б.М.
KHARCHYSHYN, B.
 
Subject ідентифікація об 'єктів керування
вихрові струми
лінійний двигун з постійними магнітами
магнітний демпфер
система керування
структурна модель
идентификация объектов управления
вихревые токи
линейный двигатель с постоянными магнитами
система управления
структурная модель
магнитный демпфер
eddy currents
controlled object identification
control system
permanent magnets linear motor
magnetic damper
structure model
 
Description The linear motors are no so popular in electric drive
systems and their mathematical and the computer models are not very popular also. To improve the model of the
designed permanent magnets linear motor the some experiments was made for model structure and parameters
identification. The improved model will can be using for design of the digital control systems.

The main goals of the proposed model problems are:

- aluminum damping ring using eddy currents for smoothing movements of motor's rotor;

- consideration of the damping factor by the massive stator eddy currents that influence to the stator winding;

- skin-effect of the massive stator and massive damping rings.

The first iteration of the proposed computer model of the designed linear motor with the permanent magnets based on
the ignoring of the skin-effect, separation of the damping impact of stator massive and damping rings eddy currents.
Those simplifications provide the proposed mathematical and structure model of the designed linear motor. The eddy
current impact was accounted by the using two separated simple first-order blocks in the feedbacks of the stator
winding part and mechanical part of the structured model.

Such simplifications provided some good results for stator winding currents in the first iteration of the linear motor
model.

The next steps of the investigations will be improvement of the proposed computer model by using skin-effect factor for
massive stator and damping rings, improvement linear motor parameter identification for increase model accuracy.
Розглянуто будову та виконано дослідження динамічних характеристик лінійного двигуна з постійними
магнітами, який використовується як привідний у тренажері. На основі проведених експериментів створено
структурну модель лінійного двигуна з врахуванням наявності магнітного демпфера та ефектів від нього.
Отримана структурна модель проаналізована в середовищі МАTLAВ-Simulinc.
 
Date 2013-10-28T11:03:00Z
2013-10-28T11:03:00Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія "Електротехніка і енергетика". № 2 (15), 2013 р., 338 с.
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/23431
 
Relation Электротехника и энергетика;
 
Publisher ДонНТУ