Модель професійно орієнтованого навчання фізики студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп'ютерного профілю
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Модель професійно орієнтованого навчання фізики студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп'ютерного профілю
Модель профессионально ориентированного обучения физике студентов инженерно- педагогических специальностей компьютерного профиля Model of Professionally Oriented Teaching of Physics to Computer Engineering-pedagogy Students |
|
Creator |
Бардус, І.О.
Бардус, И.А. Bardus, I. |
|
Subject |
физика
профессиональная направленность обучения межпредметные связи инженер-педагог модель обучения фізика професійна спрямованість навчання міжпредметні зв’язки інженер-педагог модель навчання physics professional orientation of training interdisciplinary communication engineer-pedagogue teaching model |
|
Description |
This article describes a model of professionally oriented teaching of physics, aimed at building knowledge and skills in physics and applying them to perform professional work of engineers-pedagogues. The role of the principle of professional orientation in preparation for physics of students of engineering and pedagogical specialities and ways of its implementation in the educational process has been determined. It has been found that the training of future computer engineers-pedagogues should be considered as a process that reflects the interaction of teachers and students by involving students in the design, technological, analytical and research activity in physics, aimed at developing the professional orientation of the individual, engineering and pedagogical thinking, the harmonious union of theoretical and practical components of the curriculum based on interdisciplinary communication of physics and professionally oriented disciplines. A model of professionally oriented teaching of physics, which is based on interdisciplinary communication of physics and special disciplines by the functions and activities of engineer-pedagogues, has been developed and theoretically proved. The components of the model are: motivational target (goal, motives and objectives of professionally oriented training in physics); informative (guidelines for the selection of teaching material and integrated course content of physics and special disciplines on the basis of interdisciplinary connections); procedurally-activity (forms, methods, teaching funds, students’ and teachers’ activities); evaluation (criteria for achieving the goals and objectives of training). It has been proved that the established method of professionally oriented teaching of physics to engineering pedagogy students is based on the model developed by the integrated use of professionally designed tasks, information technology and professionally directed laboratory workshop that promotes conscious mastery and successful application of acquired knowledge of general physics in further training. У статті описано модель професійно орієнтованого навчання фізики, в основі якої лежать міжпредметні зв’язки фізики і спеціальних дисциплін за функціями та видами діяльності інженера-педагога. Доведено, що створена методика професійно орієнтованого навчання фізики студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю на основі розробленої моделі шляхом комплексного використання професійно спрямованих завдань, інформаційних технологій і професійно спрямованого лабораторного практикуму сприяє усвідомленому оволодінню і успішному застосуванню отриманих знань з загальної фізики в подальшій професійній підготовці. |
|
Date |
2014-07-14T10:03:55Z
2014-07-14T10:03:55Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 378.147 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27183 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|