Запис Детальніше

Сутність професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Сутність професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів
Сущность профессиональной подготовки будущих учителей начальных классов
The Essence of Future Primary School Teacher Vocational Training
 
Creator Данильченко, С.В.
Danylchenko, S.
 
Subject профессионально-педагогическая подготовка
професійно-педагогічна підготовка
pedagogical training
vocational training
подготовка будущих учителей
профессиональная деятельность
учитель начальных классов
primary school teachers
professional activity
training of future teachers
підготовка майбутніх вчителів
професійна діяльність
вчитель початкових класів
 
Description Based on the analysis of research and publications, the author defines the content of future teachers’ readiness for teaching activities and identifies criteria for its assessment. The author proves crucial role of personal, activity and competence approaches in future professionals training for uninterrupted professional
development, where a crucial role is played by developed cognitive interest, the formation of which in primary school children is affected by the teacher’s individuality.
Future teachers’ readiness for the formation of junior school pupils’ cognitive interest is understood as the formed condition of the specialists’ competence as for the primary school children’s cognitive interest
formation which is characterized by the existence of cognitive, motivational-axiological and action components.
There are four main areas of the future teachers training process organization in the educational establishment working system. They are:
1) future teachers’ personal formation should take place both in class and extracurricular work;
2) professional self-education is a necessary component of the teachers’ integral concept;
3) the formation of the comprehensively developed person through the activization in the different fields: social, political, scientific, artistic;
4) the implementation of the educational mass forms into the education establishment activity.
The studying at the pedagogical higher education establishment should be guided not just by the studied subject but also by a student’s personality, needs and interests. It creates the atmosphere of co-working and specifies the necessity of the dialogue as the educational interaction dominant and stimulates the exchange of thoughts, impressions and experience.
Спираючись на аналіз сучасних досліджень і публікацій, автор визначає зміст готовності
майбутніх вчителів до педагогічної діяльності і виокремлює критерії її оцінювання. Автор доводить визначальну роль особистісного, діяльнісного і компетентнісного підходів у підготовці майбутніх фахівців до неперервного професійного розвитку, в якому вирішальну роль відіграє розвинутий пізнавальний інтерес, на формування якого у молодших школярів впливатиме особистість вчителя.
 
Date 2014-07-16T08:56:39Z
2014-07-16T08:56:39Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 378:373.3:371.13
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27200
 
Publisher ДонНТУ