Критерії та показники визначення рівня мониторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Критерії та показники визначення рівня мониторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі
Критерии и показатели определения уровня мониторинга организации воспитательной работы в высшем учебном заведении Criteria and Indicators for Determining the Level of Monitoring of Educational Work Organization in a Higher Educational Institution |
|
Creator |
Дурманенко, О.Л.
Durmanenko, O. |
|
Subject |
monitoring
pedagogical monitoring monitoring of educational work organization criterion indicator of the criterion level of monitoring мониторинг педагогический мониторинг мониторинг организации воспитательной работы критерий показатель критерия уровень мониторинга моніторинг педагогічний моніторинг моніторинг організації виховної роботи критерій показник критерію рівень моніторингу виховна робота educational work вищий навчальний заклад institution of higher education |
|
Description |
The article describes the experimental aspects of defining the monitoring level in the organization of educational work in higher educational institutions. The author proposes a number of criteria on the basis of the structure of educational work organization in higher educational institutions and monitoring requirements: motivational, cognitive, practical, effective, corrective and respectively their indicators. The indicators of motivation criterion are: the awareness of the need to conduct such monitoring as a means of optimization of educational work (deep, situational, superficial, unconscious); motivation monitoring (clearly defined, situational, missing); motivation of professional activity (internal, active; internal; passive foreign missing). The indicators of cognitive criteria are: ownership of the monitoring concepts (deeply conscious, reproductive, superficial, partial or non partial); mastering the methods of monitoring research (creative, reproductive, situational, dogmatic or missing); monitoring of knowledge (profound, reproductive, fragmentary, elementary). The indicators of the practical criteria are the following: determination of the aim and objectives of monitoring (clear, situational, fragmentary, and superficial); implementing adequate specific purpose of monitoring methods (creative, reproductive, fragmentary and dogmatic; substantiation of conceptual and procedural aspects of the monitoring system, adequate, superficial, incomplete or missing); reporting (system-structured, structured superficial, primitive). The indicators of effective criteria are defined: the analysis of documents (plans, programs, reports, concepts) (statement of purpose, concreteness, executors, terms, principles, consistency, accounting of interests of the subjects of educational work; information on the execution of decisions, the content, forms and methods of organization of educational work)(system, sufficient surface, primitive); activity of subjects in educational work (participation in events, responsibility, initiative, creativity) (high, enough, low); the activities of students’ bodies self-government (creativity, activity, social orientation) (creative, episodic, passive); personal growth of students (social values, objective self-esteem, creativity, motivation of the professional activity, communicative and organizational skills, ability to self-regulation and self-actualization) (high, enough, medium, and low levels in accordance with diagnostics). Indicators of corrective criteria are: changes in the planning system-grounded, well-reasoned, superficial, and missing); the modification of the contents of educational work (creative, reproductive, fragmented, missing); recommendations on the use of methods and forms of educational work (justified, reasonable, superficial, and lacking); modelling of the updated structure of organization of educational work (system-grounded, well-reasoned, schematic is missing). Monitoring levels in organization of educational work in higher education (elementary, low, medium and sufficient) are characterized too. In the conclusion it is mentioned that the given criteria characteristics in the monitoring of the organization of educational work in higher educational institutions can be applied on ascertain and formative stages of the experiment. Проблема пошуку шляхів підвищення якості педагогічного моніторингу в цілому, й зокрема моніторингу організації виховної роботи, є актуальною та своєчасною. У статті розкриваються експериментальні аспекти визначення рівня моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі. На основі структури організації виховної роботи у ВНЗ та вимог до моніторингу автором пропонується низка критеріїв: мотиваційний, пізнавальний, практичний, результативний та корегуючий і відповідно їх показники. А також характеризуються рівні моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі (елементарний, низький, середній і достатній). У висновках зазначається, що запропонована критеріально-рівнева характеристика моніторингу організації виховної роботи у вищому навчальному закладі може бути застосована на констатувальному та формувальному етапах експерименту. |
|
Date |
2014-07-04T09:41:10Z
2014-07-04T09:41:10Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 378.14 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27049 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|