Запис Детальніше

Автоматизована система аналізу результатів комп'ютерного тестування з вищої математики

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Автоматизована система аналізу результатів комп'ютерного тестування з вищої математики
Автоматизированная система анализа результатов компьютерного тестирования по высшей математике
Computer-based Analysis System of Results of Online Testing in Higher Mathematics
 
Creator Диховичний, О.О.
Дудко, А.Ф.
Дыховичный, А.А.
Dykhovychnyi, O.
Dudko, A.
 
Subject тестування з вищої математики
статистичний аналіз тестових завдань
латентні параметри
IRT-моделі
тестирование по высшей математике
статистический анализ тестовых заданий
латентные параметры
IRT-модели
testing in higher mathematics
statistical analysis of tests
latent parameters
IRT-models
 
Description The paper informs about creation and development of computer-based statistical analysis system of results of online testing in NTUU "KPI". The system is based on both classic statistical methods and techniques of the Item Response Theory (IRT). Preference is given to the IRT, because it is a powerful tool for quality analysis of tests. It is applied in many widely known testing programs, such as the National
Assessment of Educational Progress (NAEP, USA), the Scholastic Aptitude Tests (SAT, USA), the Graduate Record Examination (GRE, USA) and the Unified State Exam in Russia; and in large international assessment programs such as the Third International Math and Science Survey (TIMSS) and the Programme of International Student Assessment (PISA). The main difference between IRT and classical methods of test analysis is an approach to the estimation of student ability and item difficulty. This approach is based on the introduction of two sets of latent parameters, namely set of person parameter and set of item parameters, that are related by certain probability functions and are determined based on test results.
Preferred models of IRT are models of Rush, Birnbaum, Rush-Masters and Thyssen-Steinberg. The models of Rush, Birnbaum are used for quality analysis of dichotomously-scored test items. The models of Andersen and Thyssen-Steinberg are used for quality analysis of polytomously-scored test items and multiple-choice items, respectively. Under these models the analogous probability depends on the following item parameters: the difficulty parameter, the discrimination parameter and the guessing parameter.
Empirical estimates of latent parameters are the maximum likelihood estimates and they are obtained as solutions of the system of nonlinear equations by iterative technique.
The procedure of evaluation of latent parameters requires complicated mathematical calculations. Because of this, it is necessary to create an appropriate computer program. Existing programs are not suitable for quality analysis of test conducted in NTUU "KPI".
In NTUU "KPI" online testing is conducted in the form of tests that cover the whole course of higher mathematics and involve all types of test items.
The above mentioned models are used for quality analysis of tests offered in the KPI. The validity of them is confirmed.
The computer-based statistical analysis system of results of online testing system has developed graphic interface that provides an objective graphic visualization of test results and the system provides the possibility of formation and maintenance of database of calibrated items.
Інформується про розробку в НТУУ «КПІ» автоматизованої системи статистичного аналізу результатів комп’ютерного тестування з вищої математики. Систему побудовано на базі як класичних статистичних методів, так і методів сучасної теорії параметризації тестових завдань, Item Response Theory (IRT). Серед відомих моделей IRT перевага надається моделям Раша, Бірнбаума, Раша-Мастерса та Тіссена-Стейнберга. Система має розвинений графічний інтерфейс, який надає об’єктивну і наглядну візуалізацію результатів тестування, а також в системі
передбачена можливість формування та обслуговування бази каліброваних завдань.
 
Date 2014-07-10T09:12:27Z
2014-07-10T09:12:27Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 378.14
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27091
 
Publisher ДонНТУ