Позааудиторна робота у вищому технічному навчальному закладі як чинник формування комунікативної культури у майбутніх інженерів
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Позааудиторна робота у вищому технічному навчальному закладі як чинник формування комунікативної культури у майбутніх інженерів
Внеаудиторная работа в высшем техническом учебном заведении как фактор формирования коммуникативной культуры у будущих инженеров Extracurricular Work in Higher Technical Educational Institution as a Factor of Formation of Communicative Culture of Future Engineers |
|
Creator |
Галацин, К.О.
Галацин, К.А. Galatsyn, K. |
|
Subject |
communicative culture
extracurricular work higher technical educational institution future engineer коммуникативная культура внеаудиторная работа высшее техническое учебное заведение будущий инженер комунікативна культура позааудиторна робота вищий технічний навчальний заклад майбутній інженер |
|
Description |
This article defines the essence of extracurricular work, its goals, principles, forms of organization, and substantiates the role of higher technical education in the formation of students’ communicative culture. The formation of communicative culture of the future engineer is a multifaceted, long process, effective organization of which depends on many factors: subjective (psychological factors, personal qualities, certain abilities and communication skills) and objective (connected with the organization of the educational process at a technical educational institution, etc.). The important factor of formation of students’ communicative culture in higher technical educational institutions is extracurricular work, the aims of which are: development of creative abilities and activation of students cognitive activity; forming students' needs of continuous self-replenishment of knowledge; securing, enriching and deepening the knowledge acquired during the training, their application in practice; formation of the students outlook and their world outlook culture: formation of the students interests to different fields of science, technology, arts, sports, identification and development of individual creative abilities and aptitudes, organization of students meaningful leisure time, cultural activities and entertainment, providing a universal education of students: formation of the students’ communicative culture. Among the principles of extracurricular work priorities are: voluntary participation of students; public orientation; initiative and students self-activity; development of ingenuity, technical and artistic creativity; comprehensive physical training; interaction of various forms and types. In the article it is emphasized that extracurricular work of a student is a continuation of classroom work, which is dominated by the element of self-realization; it gives students an opportunity to harmonize internal and external factors of professional and communicative culture formation, creates additional conditions for the internal potential implementation, satisfaction of those needs, which are not satisfied in the process of classroom work. So, extracurricular work is a system, which combines the purpose, content, functions, methods, and organizational-pedagogical methods, aimed at the development of the activity, self-activity, tolerance and interaction of students on the principles of cooperation and joint creative work. As a conclusion, it is noticed that the actual growth of the role of the extracurricular and independent work is one of the leading elements of restructuring of the educational process in the higher school. У статті визначається сутність позааудиторної роботи, її мета та принципи і форми організації, обґрунтовується роль у формуванні комунікативної культури студентів вищих технічних навчальних закладів. Наголошується на тому, що позааудиторна робота студента є продовженням аудиторної роботи, в якому домінує елемент самореалізації; вона дає змогу студентам гармонізувати внутрішні та зовнішні фактори формування професійної й комунікативної культури, створює додаткові умови для реалізації внутрішнього потенціалу, задоволення тих потреб, які в процесі аудиторної роботи не задовольняються. Позааудиторна робота має бути орієнтована на особистість студента. Як висновок, зауважується, що власне зростання ролі позааудиторної та самостійної роботи є однією із провідних ланок перебудови навчально-виховного процесу у вищій школі. |
|
Date |
2014-07-14T09:55:13Z
2014-07-14T09:55:13Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 378.14:37.032 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27181 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|