Запис Детальніше

Методи навчання у ВТНЗ при створенні творчого освітньо-виховного середовища

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методи навчання у ВТНЗ при створенні творчого освітньо-виховного середовища
Методы обучения при формировании творческой образовательно-воспитательной среды
Methods of Teaching while Forming the Creative Educational Environment
 
Creator Капацина, Н.М.
Приходченко, К.І.
Приходченко, К.И.
Kapatsina, N.
Prychodchenko, K.
 
Subject творче освітньо-виховне середовище
інтерактивні методи навчання
комунікативні здібності
толерантність
самовдосконалення
творческая образовательно-воспитательная среда
интерактивные методы обучения
коммуникативные способности
толерантность
самосовершенствование
creative educational environment
interactive methods of teaching
communicative skills
being tolerant
self-perfection
 
Description This article is devoted to the problem of forming creative educational environment in Technical Universities as well as to the changes in teaching strategies. Lately the shifts in moral values, default in morality and at the same time the decrease in the students’ level of knowledge have been observed, there surely appeared the need in changes which would affect teaching methods and strategies.
At the first passage you can find the definitions for the terms “method of teaching” and “creative educational environment”.
Here, it is necessary to point out what is meant by forming the creative educational environment. The person comes to the higher educational institution to learn and experience something new. It is understood that not only studying covers that experience, but interacting with the peers, teachers, strange surroundings.
While forming the creative educational environment at the classes it is necessary not only to pay attention to the technical knowledge but also to the students’ ability to interact, to stand their grounds, to tolerate other points of view, to work individually. For both the individual work and active participation in creative multi-purpose tasks students should be highly motivated to cope with the additional material needed for the successful interaction .That can appear to be a problem for the teacher. More than that, to organize such activities as projects, discussions of various types, and the implementation of deepening method requires much efforts and proficiency from the teachers. Each of the mentioned methods is shortly described in this article.
In conclusion, the authors state that forming the creative educational environment represents the mutual problem for students and their teachers. Not all teachers would like to change their teaching methods as they are more time-consuming and effort-demanding. Besides, interactive methods of teaching can not be used throughout the whole schooling schedule, more formal methods are better at the initial step when new material is introduced. At the end it should be noted that the teachers’ tasks are to motivate students on creative work, to get them more interested in learning new material, to prevent them from being passive.
В статті висвітлено проблему інтерактивних методів навчання, їх застосування при створенні творчого освітньо-виховного середовища. Також наведені дефініції «творче освітньо-виховне середовище» та «методи навчання». Створення творчого освітньо-виховного середовища є нагальною проблемою сьогодення у зв’язку з падінням духовності в нашому суспільстві, зміщенням ціннісних пріоритетів, падінням рівня знань випускників ВНЗ та їх неспроможністю до ведення діалогу на професійні теми, відірваністю отриманих знань від виробничої дійсності. Розглянуті методи частково були застосовані на практиці при вивченні англійської мови у негуманітарному ВНЗ.
 
Date 2014-07-23T07:52:55Z
2014-07-23T07:52:55Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 377
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27253
 
Publisher ДонНТУ