Запис Детальніше

Концептуальні філософські основи розробки теорії дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Концептуальні філософські основи розробки теорії дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів
Концептуальные философские основы разработки теории дуального содержания профессиональной подготовки будущих инженеров-педагогов
Conceptual Philosophical Bases of the Theory of Dual Content of Future Engineers-teachers’ Professional Training
 
Creator Хоменко, В.Г.
Khomenko, V.
 
Subject професійна освіта
бінарність
дуалізм
інженери-педагоги
профессиональное образование
бинарность
дуализм
инженеры-педагоги
professional education
philosophy
binary
dualism
engineers-teachers
 
Description In the article on the base of the analysis of modern approaches to working out the content of future engineers-teachers’ professional training it has been defined that working out the dual content of future engineers-teachers’ professional training is possible only under the condition of realization of the system of concepts.
The author has defined the directions and approaches to working out conceptual philosophical bases of the theory of dual content of professional training. When solving this problem it is necessary to take into account complexity of the reflection of educational material of psychological and pedagogical disciplines on the subject field of technical disciplines for forming of professional competences of future engineers-teachers and complexity of mental processes and mechanisms of mastering this material on the base of specific activity.
The relationship between philosophical categories “binary” and “dual” has been considered. The binary of the content of professional training is one of the versions and forms of presentation of the content of study typical for double specialities. The binary of the content is manifestation of undeveloped form of duality and it is characterized by dissociation, isolation of its components. The dual content of professional training implies that all its components which present two separate directions of training (technical and psychological) are situated in certain interaction and form a coherent system. It has been defined that to achieve the higher level of integration of dual content is possible due to synthesis at a higher level of content elements, which will lead to transition from binary to dual content of professional training with the help of the formation of new dual relationships at all levels of the content.
The concept of the theory of dual content of future engineers-teachers professional training has its conceptual categories that form a unified terminological system of the conceptions that include key and auxiliary categories and clarifying notions. Key categories can express general ideas of conceptions, auxiliary – individual aspects, peculiarities and connections.
У статті на основі аналізу сучасних підходів до розробки змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів визначено, що розробка дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю можлива лише за умови реалізації системи концептуальних положень.
Автором визначені напрямки та підходи до розробки концептуальних філософських основ теорії дуального змісту професійної підготовки. При вирішенні цієї проблеми необхідно враховувати як складність відображення навчального матеріалу психолого-педагогічних дисциплін на предметну галузь технічних дисциплін для формування відповідних професійних компетентностей майбутніх інженерів-педагогів, так і складність врахування психічних процесів та механізмів засвоєння цього навчального матеріалу на основі специфічної (інженерно-педагогічної) діяльності.
 
Date 2014-07-10T07:28:57Z
2014-07-10T07:28:57Z
2013
 
Type Article
 
Identifier УДК 378.14
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27084
 
Publisher ДонНТУ