Запис Детальніше

Формування мовної компетенції студентів технічного вишу на заняттях з української мови за професійним спрямуванням

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування мовної компетенції студентів технічного вишу на заняттях з української мови за професійним спрямуванням
Формирование языковой компетенции у студентов технического вуза на занятиях по украинскому языку профессиональной направленности
Formation of Linguistic Competence of the Students of Technical Universities during the Classes of the Ukrainian Language of Professional Orientation
 
Creator Луценко, О.А.
Луценко, Е.А.
Lutsenko, Ye.
 
Subject мовна компетенція
мовленнєва компетенція
компетентність
структура мовної компетенції
компетентнісний підхід
языковая компетенция
речевая компетенция
компетентность
структура языковой компетенции
компетентностный подход
linguistic competence
speech competence
competence
structure of linguistic competence
competence approach
 
Description The paper considers the content and the ratio of the concepts of "linguistic competence", "speech competence", "competence". The peculiarities of the linguistic competence of students of technical universities in Ukraine are analyzed. The analysis of the basic concept "competence" shows that it is treated in two ways: competence as a given rule, a requirement for specialist training and competence considered as the prevailing quality, the result of the learning activity of the student. Linguistic competence is assimilation, comprehension of language norms that have developed historically in phonetics, vocabulary, grammar, pronunciation, semantics, stylistics, and adequate use of them in a specific language. Speech and linguistic competences are inseparable because the ability to speak (speech competence) is based on grammatical, lexical and phonetic knowledge and skills (linguistic competence). The structure of linguistic competence includes phonological, lexical, grammatical, and spelling competences. The levels of linguistic competence (low, medium and high) are defined. The low level is characterized by mastery of basic language skills, grammar and general professional vocabulary. The middle level is characterized by the ability to produce professionally oriented language material, the high level corresponds to ability of using specific lexical units in dialogue and monologue speech on professional topics. It is revealed that the effectiveness of the mechanism of the formation of autonomous Ukrainian speech depends on how well students distinguish language means in Russian and Ukrainian languages, how they differentiate the two language systems. In addition, the efficiency of developing skills to communicate in the Ukrainian language depends on the language environment in which the young people are placed (at home, at school and out of it).
Розглянуто зміст і співвідношення понять «мовна компетенція», «мовленнєва компетенція», «компетентність». З’ясовано особливості формування мовної компетенції у студентів українського технічного вишу. У структурі мовної компетенції виділено фонологічну, лексичну, граматичну, орфографічну компетенції. Визначено рівні розвитку мовної компетенції: низький, середній і високий. Акцентовано увагу на реалізації компетентнісного підходу в підготовці майбутніх фахівців технічного вишу. Проаналізовано сучасний етап розробки дослідженої проблеми в теорії та практиці навчання української мови у вищому навчальному технічному закладі.
 
Date 2014-07-07T06:34:41Z
2014-07-07T06:34:41Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 811.161.2:372.8
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27057
 
Publisher ДонНТУ