Формування мовної компетенції студентів технічного вишу на заняттях з української мови за професійним спрямуванням
Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування мовної компетенції студентів технічного вишу на заняттях з української мови за професійним спрямуванням
Формирование языковой компетенции у студентов технического вуза на занятиях по украинскому языку профессиональной направленности Formation of Linguistic Competence of the Students of Technical Universities during the Classes of the Ukrainian Language of Professional Orientation |
|
Creator |
Луценко, О.А.
Луценко, Е.А. Lutsenko, Ye. |
|
Subject |
мовна компетенція
мовленнєва компетенція компетентність структура мовної компетенції компетентнісний підхід языковая компетенция речевая компетенция компетентность структура языковой компетенции компетентностный подход linguistic competence speech competence competence structure of linguistic competence competence approach |
|
Description |
The paper considers the content and the ratio of the concepts of "linguistic competence", "speech competence", "competence". The peculiarities of the linguistic competence of students of technical universities in Ukraine are analyzed. The analysis of the basic concept "competence" shows that it is treated in two ways: competence as a given rule, a requirement for specialist training and competence considered as the prevailing quality, the result of the learning activity of the student. Linguistic competence is assimilation, comprehension of language norms that have developed historically in phonetics, vocabulary, grammar, pronunciation, semantics, stylistics, and adequate use of them in a specific language. Speech and linguistic competences are inseparable because the ability to speak (speech competence) is based on grammatical, lexical and phonetic knowledge and skills (linguistic competence). The structure of linguistic competence includes phonological, lexical, grammatical, and spelling competences. The levels of linguistic competence (low, medium and high) are defined. The low level is characterized by mastery of basic language skills, grammar and general professional vocabulary. The middle level is characterized by the ability to produce professionally oriented language material, the high level corresponds to ability of using specific lexical units in dialogue and monologue speech on professional topics. It is revealed that the effectiveness of the mechanism of the formation of autonomous Ukrainian speech depends on how well students distinguish language means in Russian and Ukrainian languages, how they differentiate the two language systems. In addition, the efficiency of developing skills to communicate in the Ukrainian language depends on the language environment in which the young people are placed (at home, at school and out of it).
Розглянуто зміст і співвідношення понять «мовна компетенція», «мовленнєва компетенція», «компетентність». З’ясовано особливості формування мовної компетенції у студентів українського технічного вишу. У структурі мовної компетенції виділено фонологічну, лексичну, граматичну, орфографічну компетенції. Визначено рівні розвитку мовної компетенції: низький, середній і високий. Акцентовано увагу на реалізації компетентнісного підходу в підготовці майбутніх фахівців технічного вишу. Проаналізовано сучасний етап розробки дослідженої проблеми в теорії та практиці навчання української мови у вищому навчальному технічному закладі. |
|
Date |
2014-07-07T06:34:41Z
2014-07-07T06:34:41Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2(14) - Донецьк, ДонНТУ, 2013
УДК 811.161.2:372.8 http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/27057 |
|
Publisher |
ДонНТУ
|
|