Запис Детальніше

ИССЛЕДОВАНИЕ САУ ВСТРОЕННОЙ СИСТЕМОЙ ПОДАЧИ С ЭЛЕКТРОМАГНИТНЫМИ ТОРМОЗАМИ СКОЛЬЖЕНИЯ ОЧИСТНЫХ КОМБАЙНОВ

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ИССЛЕДОВАНИЕ САУ ВСТРОЕННОЙ СИСТЕМОЙ ПОДАЧИ С ЭЛЕКТРОМАГНИТНЫМИ ТОРМОЗАМИ СКОЛЬЖЕНИЯ ОЧИСТНЫХ КОМБАЙНОВ
Дослідження САУ вбудованою системою подачі з єлектромагнітними гальмами ковзання очисних комбайнів.
Investigation of automatic control system of the embedded feed system with electromagnetic brakes of the slip of a shearer.
 
Creator В.В. Поцепаев, V.V. Potsepaev
А.А. Воропаева, A.A. Voropaeva
 
Subject система автоматического управления
automatic control system
электромагнитный тормоз скольжения
electromagnetic brake slip
очистной комбайн
shearer
привод подачи
feed drive
пусковой момент
starting torque
математическая модель
mathematical model
переходные процессы
transients
 
Description Exploitation of remote and embedded chainless systems of feed
shearers based on electromagnetic clutches and brakes slip (EBS) has shown excellent performance
and reliability. For modern shearers and belts new more powerful asynchronous electric drive with
controlled electromagnetic brake slip was created. As a result, a problem of creation and study of
automatic control system of embedded chainless feed system (EFS) based on the new drive with
EBS was formulated. This goal of the work involves the analysis of experimental studies, the development
of a mathematical model of EFS with two drives, structural and parametric synthesis of automatic control system is made on the basis of the formulated model. Benchmark studies of the
drive output shaft inhibited in the absence of current in the coil brake control showed the occurrence
of transient torque output shaft with amplitude of 0.8 from the nominal. Such a transition
process leads to a jump of the frame of the shearer. Another problem is the loss of control of the
feed rate when moving the shearer downhill at such angles of the slope of the formation when the
rolling force exceeds the force of friction in the bearings of the shearer. Inclusion of a counter-drive
allows to eliminate the effect of the starting torque of the drive and ensure complete control feed
rate, regardless of the inclination of the road machine at idle and in operation mode of the shearer.
In such a scheme counter starting torques of drives will be compensated, and the drive which creates
a force directed against the direction of feed, provides braking during time limited only by the
speed of drives. In accordance with the purpose of the work the mathematical model of two drives
feed system with the included counter drives was developed structural and parametric synthesis of
automatic control EFS was conducted. For EFS with two working counter drives and one separate
drive the identical model experiments were conducted. In a system with two opposing drives transient
decrease in angular velocity to standstill lasts 0.67 seconds, in the system with one working
drive it lasts 2 seconds. The system processes the negative torque jump satisfactory by the EFS with
counter drive. Uncontrolled growth of angular speed is observed in the system with a single drive.
The proposed scheme of oncoming inclusion of drives of EFS provides compensation of starting
torque and the ability to control the feed rate of the shearer with tilt angles of the formation which
are specified in the technical operating conditions of the shearer. A mathematical model and structure
of the EFS with EBS was developed. The developed system provides stability and quality of
transient processes of shearer flow rate control.
Результаты экспериментальных исследований приводов подачи с электромагнитным
тормозом скольжения определили их встречное включение в двухприводной бесцепной системе
подачи очистных комбайнов. Это позволяет скомпенсировать высокодинамичные пусковые
моменты и обеспечить высокую управляемость скоростью подачи комбайна на пластах с
большими углами наклона. Разработана математическая модель двуприводной системы
подачи, учитывающая статические и динамические характеристики современных приводов с
управляемыми электромагнитными тормозами для горных машин. На ее основе выполнен
структурный и параметрический синтез системы автоматического управления скоростью
подачи.
 
Date 2017-03-06T07:25:36Z
2017-03-06T07:25:36Z
2015-05
 
Type Other
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015.
2075-4272
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28044
 
Language other
 
Relation Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015. - C. 63-71.;
 
Publisher Донецький національний технічний університет