Запис Детальніше

АНАЛИЗ РАБОТЫ МАГНИТОУПРУГОГО ПРЕОБРАЗОВАТЕЛЯ НА ПОВЕРХНОСТИ КОРПУСА СУДНА

Електронний архів E-archive DonNTU – (Electronic archive Donetsk National Technical University)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title АНАЛИЗ РАБОТЫ МАГНИТОУПРУГОГО ПРЕОБРАЗОВАТЕЛЯ НА ПОВЕРХНОСТИ КОРПУСА СУДНА
Аналіз роботи магнітопружнього перетворювача на поверхні корпусу судна.
The analysis of operation of the magnetoelastic transformer on a surface of the casing of the vessel.
 
Creator В.Б. Нестеренко, V.B. Nesterenko
В.В. Мирошников, V.V. Мiroshnikov
 
Subject преобразователь
transformer
магнитная проницаемость
magnetic conductivity
погрешности
errors
деформация
deformation
петля гистерезиса
hysteresis curve
 
Description Monitoring of mechanical stresses of large-size objects is connected to the certain difficulties
caused by that all objects of monitoring are in the earth magnetic field. Under the influence of
this field they acquire, because of the overall dimensions, rather big value of magnetization which
changes magnetic conductivity of controlled metal. When monitoring static objects, influence of the
field of Earth will be constant and invariable that quite gives in to the account and compensating. It
is necessary to develop special systems capable to trace change of this field for the objects permanently
changing the orientation in the earth magnetic field and to create a compensation magnetic
field in the field of monitoring. River sea vessels have length more than 100 meters that leads to
magnetization of the casing to value (1020…3633) A/m. In case of installation at the same time
constant magnetic field of the casing of the vessel and a variation field of excitation of the transformer
acts on a surface of the casing of the vessel of the magnetoelastic transformer for monitoring
of value of mechanical stresses on a controlled section of the casing. At the expense of a direct
current of a field the operation point on a magnetization curve displaces that leads to reduction of
magnetic conductivity of controlled metal and as a result, to lowering of level of sensitivity of the
magnetoelastic transformer. So for St3 and steel 20 lowering of sensitivity can reach (15 – 23)%
that significantly levels advantages of magnetoelastic transformers and does monitoring with their
help improbable on large-size objects.
Суда типа река-море имеют длину более 100 метров, что приводит к намагничиванию
корпуса до величины (1020 … 3633) А/м. При установке на поверхности корпуса судна
магнитноупругого преобразователя для контроля величины механических напряжений на
контролируемый участок корпуса действует одновременно постоянное магнитное поле
корпуса судна и переменное поле возбуждения преобразователя. За счет постоянного тока
поля рабочая точка на кривой намагничивания смещается, что приводит к уменьшению
магнитной проницаемости контролируемого металла и как следствие, снижению уровня
чувствительности магнитоупругого преобразователя. Так для Ст3 и сталь 20 снижение
чувствительности может достичь (15 – 23) %, что существенно нивелирует достоинства
магнитоупругих преобразователей и делает контроль с их помощью малодостоверным на
крупногабаритных объектах.
 
Date 2017-03-07T08:13:09Z
2017-03-07T08:13:09Z
2015-05
 
Type Other
 
Identifier Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015.
2075-4272
http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28061
 
Language other
 
Relation Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (28). - Красноармійськ, ДонНТУ, 2015. - C. 188-197.;
 
Publisher Донецький національний технічний університет