Запис Детальніше

Теоретичні засади організаційних механізмів упровадженя державних стандартів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707299/
 
Title Теоретичні засади організаційних механізмів упровадженя державних стандартів загальної середньої освіти
Теоретические принципы организационных механизмов внедрения государственных стандартов общего среднего образования
Theoretical fundamentals of organization tools to introduce the national standards of secondary education
 
Creator Островерхова, Н.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Висвітлено емпірико-аналітичні результати дослідження стану підготовки суб'єктів управління ЗНЗ до впровадження Державного стандарту загальної середньої освіти; розкрито сутність поняття «організаційний механізм», його різновиди, шляхи реалізації в діяльність загальноосвітніх навчальних закладів.
Презентовано науково обґрунтовані теоретичні засади впровадження ДСЗСО, які інтегрують дві складові – теоретичну і прикладну. Теоретична складова включає: наукові підходи, принципи, концепції впровадження організаційних механізмів реалізації ДСЗСО. Прикладна складова охоплює класифікацію пріоритетних організаційних механізмів, умови їх реалізації, критерії та технології оцінювання готовності внутрішньошкільних суб'єктів управління до реалізації організаційних механізмів впровадження ДСЗСО. Для кожної складової (теоретичної та прикладної) розроблена система параметрів, інтеграція яких розкриває їх сутність і уможливлює оцінювання стану ефективності їх реалізації в практичній діяльності керівників ЗНЗ. Практичну значущість мають результати емпірико-аналітичного дослідження стану підготовки внутрішньошкільних суб'єктів до упровадження ДСЗСО та умов підвищення їх ефективності (соціальні, навчально-методичні, матеріально-технічні); технолологія оцінювання стану готовності суб'єктів реалізації організаційних механізмів до впровадження ДСЗСО.
В монографии отражены эмпирико-аналитические результаты исследования состояния подготовки субъектов управления ОУЗ к внедрению Государственного стандарта общего среднего образования; раскрыта сущность понятия «организационный механизм», его разновидности, пути реализации в деятельность общеобразовательных учебных заведений. Теоретическая составляющая включает: научные подходы, принципы, концепции внедрения организационных механизмов реализации ГСОСО. Прикладная составляющая охватывает классификацию приоритетных организационных механизмов, условия их реализации, критерии и технологии оценивания готовности внутришкольных субъектов управления к реализации организационных механизмов внедрения ГСОСО. Для каждой составляющей (теоретической и прикладной) разработанная система параметров, интеграция которых раскрывает их сущность и делает возможным оценивание состояния эффективности их реализации в практической деятельности руководителей ОУЗ. Практическую значимость имеют эмпирико-аналитические результаты исследования состояния подготовки внутришкольных субъектов к внедрению ГСОСО и условия повышения их эффективности (социальные, учебно-методические, материально-технические); технолология оценивание состояния готовности субъектов реализации организационных механизмов к их внедрению.
The results of the empirical and analytical study of the state of training the subjects of CEI management to follow the state standards of secondary education were covered; the essence of the concept "organization tool", its types, ways to implement in the secondary schools activities were considered.
The scientifically specified theoretical foundations of the introduction of the SSCSE that integrate two parts: theoretical and applied ones are presented. The theoretical part includes scientific approaches, principles, and concepts of implementing organization tools to follow SSCSE. The applied component comprises the classification of the priority organization tools, conditions of implementation, evaluation criteria and technology of the readiness the inner-school subject of management to implement organizational tools so that to follow SSCSE. For each component (theoretical and applied ones), a system of parameters was developed; their integration reveals their essence and allows evaluation of the state of efficiency of their implementation in CEI heads’ practice. The practical significance of the results is empirical and analytical study of training the inner-school subjects for the implementation of SSCSE and the conditions that are necessary to promote their efficiency (social, educational and methodical, logistical ones), the technology of the assessment of subjects' readiness to apply organization tools for the purpose of SSCSE implementation.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2015
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707299/1/Ostroverkhova_NM_monog_KLM_ISBN_5_07_17.pdf
- Островерхова, Н.М. (2015) Theoretical fundamentals of organization tools to introduce the national standards of secondary education Technical Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна. (Unpublished)