Запис Детальніше

Родинний супровід дітей раннього віку з розладами аутичного спектру: шляхи реалізації

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707535/
http://aqce.kaflogoped.org.ua/vipusk-n9-2017/suhina-iv-rodinnij-suprovid-ditej-rannogo-viku-z-rozladami-autichnogo-spektru.html
 
Title Родинний супровід дітей раннього віку з розладами аутичного спектру: шляхи реалізації
Семейное сопровождение детей раннего возраста с расстройствами аутистического спектра: пути реализации
Family support of children early age with autism spectrum disorders ways of realization
 
Creator Сухіна, І.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті висвітлюється проблема надання кваліфікованої та своєчасної ранньої допомоги батькам, які виховують дитину з розладами аутичного спектра. Це важливо, тому що вчасно розпочате раннє втручання створює сприятливе підґрунтя для подальшої соціалізації та інклюзивної освіти дітей з РАС. Для ранньої психологічної допомоги дітям з РАС нами вбачається доречність застосування родинно-орієнтованого підходу, який передбачає системні перетворення в межах родини. Для цього нами розроблено програму родинного супроводу дітей раннього віку з розладами аутичного спектру. Застосування цієї програми включає ряд етапів: діагностики, планування, надання допомоги, оцінювання. Ми вважаємо, що провідна роль у реалізації родинного супроводу належить технології домашнього візитування. Також у статті вказується на необхідність підготовки спеціальної документації для встановлення нормативно-правових відносин у ході роботи з сім'єю.
Статья посвящена проблеме оказания квалифицированной и своевременной ранней помощи родителям, воспитывающим ребенка с расстройствами аутистического спектра. Подчеркивается важность своевременного раннего вмешательства, так как это создает благоприятную почву для дальнейшей социализации и инклюзивного образования детей с РАС. Для ранней психологической помощи детям с РАС нами предлагается применение семейно-ориентированного подхода, который предусматривает системные преобразования в пределах семьи. Для этого нами разработана программа семейного сопровождения детей раннего возраста с расстройствами аутистического спектра. Применение этой программы включает такие этапы: диагностики, планирования, оказания помощи, оценки эффективности, предоставленной помощи. Мы считаем, что ведущая роль в реализации семейного сопровождения принадлежит технологии домашнего визитирования. Также нами указывается на необходимость подготовки специальной документации для установления нормативно-правовых отношений в ходе работы с семьей.
The article reveals the problem of introducing early care to parents raising a child with autism spectrum disorders. For early psychological care for children with autism, we propose the application of a family-oriented approach that involves systemic transformations within the family. Namely: raising parental competence, psychological and psycho-corrective assistance to parents themselves, creating a development environment for the child in the family, and so on. For this purpose, we have developed a program for the family support of young children with autism spectrum disorders. The application of this program includes the following stages: diagnosis, planning, assistance, assessment of effectiveness, assistance provided. The diagnostic stage includes: establishing contact with children’s parents; development of documentation; diagnostics of family; psychological and pedagogical examination of a child with autism. The planning stage includes: joint discussion by the specialists of the escort support team of the peculiarities of mental development of children and an individual family support program. The stage of providing assistance includes: providing the necessary assistance to parents of an early child with autism in creating the conditions necessary for the full development of their child's mental development. The stage of assessing the effectiveness includes: re-diagnosis of the family; monitoring of dynamics and evaluation of aid effectiveness. Family support includes psychological and psycho-correctional forms of work, both individual and group. We believe that the leading role in the implementation of family support belongs to home-based choir technology. The importance of timely early intervention is underlined, as this creates a fertile ground for further socialization and inclusive education of children with autism.
 
Publisher ПП Медобори-2006
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707535/1/%D0%A1%D1%83%D1%85%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Сухіна, І.В. (2017) Family support of children early age with autism spectrum disorders ways of realization Actual problems of the correctional education (pedagogical sciences), 9. pp. 243-250. ISSN 2413-2578