Запис Детальніше

Навчання дорослих як засіб інтеграції мігрантів: норвезький досвід

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19915/
2312-5829
 
Title Навчання дорослих як засіб інтеграції мігрантів: норвезький досвід
Adult learning as migrants' integration tool: Norvegian experience
Обучение взрослых как средство интеграции мигрантов: норвежский опыт
 
Creator Бабушко, Світлана Ростиславівна
Соловей, Людмила Сергіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У запропонованій статті проаналізовано досвід Норвегії з питань навчання дорослих мігрантів. Здійснено огляд науково-методичної літератури з досліджуваної проблеми; простежено еволюційні зміни у сутності навчання дорослих мігрантів у Європі та в Норвегії, зокрема. Проаналізовано деякі законодавчі документи, які забезпечують ефективність функціонування освітньої моделі інтеграції мігрантів; визначено особливості їх навчання; виокремлено унікальні прогресивні ідеї освітньої політики Норвегії відносно мігрантів, які варто критично вивчати та творчо втілювати іншими країнами у практику.
The article deals with the adult migrants’ learning challenges. Until recently the problem has been seen as the simple second language acquisition by migrants. The practice showed its inconsistency due to the wide range of skills and competences which adult migrants had to acquire in a new community. European Council has worked out the common policy of integration of migrants, one of the powerful tools being learning. Despite the common integration policy, every European country has some unique features of their migrants’ policy. The authors of the article analyze the Norwegian experience in this field and some legislative documents that provide its efficiency. The scientific research methods of analysis, synthesis, comparison and generalization have been used to describe the achievements of Norway. Hence to the systematic and structural method the Norwegian
peculiarities of migrants’ learning policy have been identified. It has been found out that like other European Union member-countries Norway has the same tendency in migrant’s educational policy. There is a shift from simple language learning of the host country to meeting other educational needs of migrants. Yet, the peculiar feature in Norway is the model of integrating migrants into the society with the help of learning. There have been identified three constituent elements: learning the Norwegian language, learning social studies, literacy learning. Being characterized in short they have given the grounds to the conclusion that only in their unity, they provide the effectiveness of the Norwegian migrants’ learning model and meet the current demands of the society and migrants themselves.
В статье анализируется опыт Норвегии в вопросах обучения взрослых мигрантов. Сделан обзор научно-методической литературы по исследуемой проблеме, определены эволюционные изменения в самом обучении взрослых мигрантов в Европе и в Норвегии. Проанализированы некоторые законодательные документы, обеспечивающие эффективность функционирования образовательной модели интеграции мигрантов; определены особенности обучения взрослых мигрантов; выделены уникальные прогрессивные идеи, которые необходимо критически изучать и творчески
применять на практике другими странами.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19915/1/S_Babushko_L_Solovei_OD%20_1-2_KNUTD_IF.pdf
Бабушко, Світлана Ростиславівна та Соловей, Людмила Сергіївна (2017) Навчання дорослих як засіб інтеграції мігрантів: норвезький досвід Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 132-144. ISSN 2312-5829