Запис Детальніше

Сoціальнo-педагoгiчнi умови прoфесiйнoгo самoвдoсконалення майбутнiх сoцiaльних педaгoгiв у вищoму нaвчaльнoму зaклaдi

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19929/
 
Title Сoціальнo-педагoгiчнi умови прoфесiйнoгo самoвдoсконалення майбутнiх сoцiaльних педaгoгiв у вищoму нaвчaльнoму зaклaдi
Социально-педагогические условия профессионального самосовершенствования будущих социальных педагогов в высшем учебном заведении
Socio-pedagogical conditions of professional self-development of future social teachers in high school
 
Creator Тимошенко, Наталія Євгенівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Наукова новизна даної статті полягає у обґрунтуванні на основі узагальнення теоретичних даних, аналізу психологічної, педагогічної літератури, порівняння, синтезу – для визначення сутності професійного самовдосконалення майбутніх соціальних педагогів у вищих навчальних закладах та на основі включеного неформалізованого спостереження, опитування та анкетування майбутніх соціальних педагогів визначалися та обґрунтувалися такі соціально-педагогічних умов професійного самовдосконалення майбутніх соціальних педагогів як: залучення студентів до волонтерської діяльності в установах та організаціях, які працюють з різними типами клієнтів, як експериментальний майданчик для закріплення ними здобутих у процесі набуття знань та відпрацювання професійних навичок та участь студентів у наукових співтовариствах університету для формування наукової допитливості, проекція на те, що майбутній соціальний педагог може бути частиною професійної громади. Дані умови доречно застосовувати для організації більш ефективного процесу пpофесійного самoвдосконалення мaйбутніх cоціальних педагогів у вищій школі та використовувати для розробки комплексної програми професійного самовдосконалення.
Научная новизна данной статьи заключается в обосновании на основе обобщения теоретических данных, анализа психологической, педагогической литературы, сравнения, синтеза - для определения сущности профессионального самосовершенствования будущих социальных педагогов в высших учебных заведениях и на основе включенного неформализованного наблюдение, опроса и анкетирования будущих социальных педагогов определялись и обосновались такие социально-педагогических условий профессионального самосовершенствования будущих социальных педагогов, как: привлечение студентов к волонтерской деятельности в учреждениях и организациях, которые работают с различными типами клиентов, как експериментальная площадка для закрепления ими полученных в процессе приобретения знаний и отработки профессиональных навыков и участие студентов в научных сообществах университета для формирования научной любознательности, проекция на то, что будущий социальный педагог может быть частью профессионального сообщества. Данные условия уместно применять для организации более эффективного процесса профессионального самосовершенствования будущих социальных педагогов в высшей школе и использовать для разработки комплексной программы профессионального самосовершенствования
Scientific novelty of this paper is to identify professional cultivation of future social workers as to create the necessary conditions for informational and advisory support, purposeful process of interaction and collaboration with teachers of higher educational establishments and representatives of various social agencies, during which a student realizes the need for development at professionally important qualities , relevant knowledge and skills that promote success in professional activities and isolated areas of professional self-improvement: a case of self development, practical self development, psychological self development. Professional self development serves an integral component in training and is the result of conscious interaction of students with specific social environment, during which he realizes the need for development at the important professional qualities, relevant knowledge and skills that promote success in professional activities and life in general. Based on the analysis of scientific sources and scientific research substantiates the notion of social-pedagogical conditions of professional self-development of future social workers as a set of circumstances and factors that provide organization and regulation of interaction of objects and phenomena of pedagogical process to achieve this goal. These socio-pedagogical conditions of professional self-development of future social teachers in high school involve students in volunteer activities in institutions and organizations that work with different types of customers, as an experimental platform for fixing them acquired in the acquisition of knowledge and working skills and student participation University in the scientific community to form a scientific curiosity, a projection that future social workers can be part of a professional community. These conditions appropriate to apply for the organization more efficient process of professional self development of future social teachers in high school and used to develop a comprehensive program of professional improvement. These conditions are interrelated and complementary components of a more efficient process of professional self-development of future social teachers.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19929/1/%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20_%D0%9D_%D0%84%20%D0%A1%D0%9F%D0%A3%D0%9F%D0%A1%D0%9C%D0%A1%D0%9F%D0%A3%D0%92%D0%9D%D0%97%202017.pdf
Тимошенко, Наталія Євгенівна (2017) Сoціальнo-педагoгiчнi умови прoфесiйнoгo самoвдoсконалення майбутнiх сoцiaльних педaгoгiв у вищoму нaвчaльнoму зaклaдi Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (1 (65)). с. 184-194. ISSN 2312-5993