Запис Детальніше

Розвиток російських шкіл в УРСР (кінець 30-х-40-ві роки ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707460/
http://peddyskurs.kgpa.km.ua/%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D0%B2-%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%D1%96%D0%B2/%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA-15-2013/419-%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D1%81-%D0%BC-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA-%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85-%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB-%D0%B2-%D1%83%D1%80%D1%81%D1%80-%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C-30-%D1%85-40-%D0%B2%D1%96-%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8-%D1%85%D1%85-%D1%81%D1%82-c-747-753
 
Title Розвиток російських шкіл в УРСР (кінець 30-х-40-ві роки ХХ ст.)
Развитие российских школ в УССР (конец 30-х-40-е годы ХХ в.)
The development of Russian schools in the Ukrainian SSR (late 30's and 40's of the 20th century)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
93/94 History
 
Description Висвітлено на основі вивчення архівних документів організацію російських шкіл до навчання дітей на території України в кінці 1930 - 1940-х рр. Встановлено, що з початком колективізації простежується занепад культурного життя національних меншин крім російської. Показано, що початок 1930-х рр. характеризувався таким явищем у розвитку й функціонуванні шкіл національних меншин, як примусова русифікація. Встановлено, що влада прагнула створити єдині вимоги щодо побудови навчально-виховного процесу шкіл на всій території СРСР і дати народам, котрі проживали в Україні, реальну можливість розвивати свою національну культуру і мову. Виокремлено, що в ході реалізації урядової політики стосовно освіти російських меншин особливого значення набували питання щодо формування мережі загальноосвітніх російських шкіл, створення життєздатних і дієвих органів щодо їх керівництва, організаційного та науково-методичного забезпечення. Досліджено, що зміст навчальних програм та планів російських шкіл цілком відповідав проведеним освітнім змінам у ході зазначеного періоду.
Освещена на основе изучения архивных документов организация русских школ к обучению детей в Украине в конце 1930 - 1940-х гг. Установлено, что с началом коллективизации прослеживается упадок культурной жизни национальных меньшинств кроме русской. Показано, что начало 1930-х гг. характеризовалось таким явлением в развитии и функционировании школ национальных меньшинств, как принудительная русификация. Прослежено, что власть стремилась создать единственные требования относительно построения учебно-воспитательного процесса школ на всей территории СССР и дать народам, которые проживали в Украине, реальную возможность развивать свою национальную культуру и язык. Выделено, что в ходе реализации правительственной политики относительно образования русских меньшинств особенного значения приобретали вопросы относительно формирования сети общеобразовательных русских школ, создания жизнеспособных и действенных органов из их руководства, организационного и научно-методического обеспечения. Исследовано, что содержание учебных программ и планов русских школ полностью отвечало проведенным образовательным изменениям в ходе отмеченного периода.
The given article considers organization of Russian schools in teaching children in Ukraine in the late 30’s and 40’s in the twentieth century on the base of archived documents It is considered that with beginning of collectivization cultural life of national minorities fell into decay except Russian; it is shown that the beginning of 30th was characterized by such phenomenon in the development and functioning of schools of national minorities, as force Russification. It is traced, that Soviet Government tried to create common requirements as to construction of educational process of schools on the whole territory of the USSR and to give the peoples who lived in Ukraine, real possibility to develop national culture and language. It is distinguished, that during realization of governmental politics as to formation of the Russian minorities of special meaning acquired a problem in the system of formation Russian secondary schools, making lifeliving and effective bodies from guidance, organizational and scientifically-methodological providing. It is investigated, that the content of educational programs and plans of Russian schools fully meet the requirements during the given period.
 
Publisher Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія (ХГПА)
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707460/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C._2013_15_153.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (2013) The development of Russian schools in the Ukrainian SSR (late 30's and 40's of the 20th century) Pedagogical discourse (15). pp. 747-753. ISSN 2309-9127