Запис Детальніше

Conditions of stay and cultural and educational activities of interned Ukrainian soldiers in the camp of Lancut, Poland (January-August 1921) in the light of archival documents

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20013/
https://www.cdu.edu.ua/...universitet/.../visnyk-cherkaskoho
ISSN 2076-5908
 
Title Conditions of stay and cultural and educational activities of interned Ukrainian soldiers in the camp of Lancut, Poland (January-August 1921) in the light of archival documents
Умови перебування та культурно-освітня діяльність інтернованих вояків-українців у таборі Ланцут, Польща (січень-серпень 1921 р.) у світлі архівних документів
Условия пребывания и культурно-образовательная деятельность интернированных воинов-украинцев в лагере Ланцут, Польша (январь-август 1921 г.) у свете архивных документов
 
Creator Срібняк, Ігор Володимирович
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Introduction. An important task of modern Ukrainian historical science is the holistic reconstruction of the circumstances of the capture and internment of Ukrainian soldiers who were in the camps of several European countries in 1914-1925.
Purpose. An objective reproduction of the conditions of stay and the specifics of conducting cultural and educational work at the Lancut camp in the first half of 1921, when the interned units and units of the UNR Army were stationed.
Results. The article analyzes the conditions of stay and the main manifestations of the cultural and educational activities of interned Ukrainian soldiers in the camp Lanсut (Poland) in the first half of 1921. Based on the use of a wide range of archival sources, the author concluded that the camps of the wartime period were marked by significant difficulties due to their extreme crowding and biased attitudes towards the interned by the commandant of the camp. For a long time, the relations between the Ukrainian command and the Polish commandant's office were clearly conflicting, which was explained by the Distrust of Ukrainians of the commandant of the camp, and the inability of the commanders of certain parts to find compromise solutions. But already in the spring, the position of the Interned slowly normalized, although the Polish commandant's office continued to avoid meeting requests from the internment troops of the UNR.
Originality. With the advent of the first heat, the interned Ukrainian soldiers made every effort to restore their own cultural and educational life. This period was marked by the founding of a number of artistic, public and educational organizations, which positively influenced the moral spirit of warfare. In addition, studios in camp schools, attending various educational courses allowed everyone to refill their knowledge, which was extremely important in terms of emigration. A bright page of the camp life was the activity of the Ukrainian People's University founded in Lancut, whose activities filled the constructive meaning of the camp of the daily routine of a large number of interned, first of all officers.
Conclusion. Another important part of the life of the Interned was their participation in public life through various social and charitable organizations and circles. The attention of the interned was to help the children and women most affected by the difficult conditions of the camp isolation. However, it was not possible for the interned to develop their cultural and educational achievements, since in August 1921 the Polish authorities had resorted to the settlement of the mentioned camp and the displacement of its inhabitants to the camp of Stshalkovo.
У статті аналізуються умови перебування та основні прояви культурно-освітньої діяльності інтернованих вояків-українців у таборі Ланцут (Польща) у першій половині 1921 р. На основі використання широкого кола архівних джерел автором було зроблено висновок про те, що таборове повсякдення вояцтва було позначене значними труднощами, пов’язаними з їх надзвичайною скупченістю та упередженим ставленням до інтернованих з боку коменданта табору. Тривалий час стосунки українського командування та польської комендатури були виразно конфліктними, що пояснювалось як українофобією коменданта табору, так і невмінням командирів окремих частин знаходити компромісні рішення. Але вже навесні становище таборян поволі нормалізувалась, хоча польська комендатура й надалі уникала йти на зустріч частині прохань командування інтернованих Військ УНР.
З приходом першого тепла інтерновані вояки-українці доклали всіх зусиль для відновлення власного культурно-просвітнього життя. Цей період був позначений заснуванням цілої низки мистецьких, громадських та освітніх організацій, що позитивно впливало на моральний дух вояцтва. Крім того, студії в таборових школах, відвідування різноманітних освітніх курсів дозволяли всім бажаючим поповнити запас своїх знань, що було надзвичайно важливим в умовах еміграції. Яскравою сторінкою таборового життя стала діяльність заснованого в Ланцуті Українського Народного Університету, діяльність якого наповнила конструктивним змістом таборове повсякдення значного числа інтернованих, насамперед з числа старшин.
Ще одною важливою складовою життя таборян була їх участь у громадському житті через різні громадські та харитативні організації та гуртки. В центрі уваги інтернованих було надання допомоги дітям і жінкам, які найбільше потерпали від скрутних умов таборової ізоляції. Проте розвинути свої культурно-освітні досягнення інтерновані не мали можливості, бо вже у серпні 1921 р. польська влада вдалась до розв’язання згадуваного табору та переміщення його мешканців до табору Стшалково.
В статье проанализированы условия пребывания и основные проявления просветительской деятельности интернированных воинов-украинцев в лагере Ланцут (Польша) в первой половине 1921 г. На основе использования широкого круга источников автором был сделан вывод о том, что лагерная повседневность была сопряжена со значительными трудностями, обусловленными их чрезвычайною скученностью и предвзятым отношением к интернированным со стороны коменданта лагеря.
 
Publisher Черкаський університет
 
Date 2017-06-16
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20013/1/I_Sribniak_VChU_3_IFF.pdf
Срібняк, Ігор Володимирович (2017) Умови перебування та культурно-освітня діяльність інтернованих вояків-українців у таборі Ланцут, Польща (січень-серпень 1921 р.) у світлі архівних документів Вісник Черкаського університету. – Серія: «Історичні науки». – Черкаси, 2017. (3). с. 63-72. ISSN 2076-5908