Запис Детальніше

Корекційно-розвивальна спрямованість підручника з образотворчого мистецтва

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706600/
http://logoped.in.ua/wp-content/uploads/2013/02/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD1.pdf
 
Title Корекційно-розвивальна спрямованість підручника з образотворчого мистецтва
Correctional-developing directions of textbooks on fine arts
Коррекционно-развивающая направленность учебника по изобразительному искусству
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті висвітлена актуальність створення підручника «Образотворче мистецтво» для першого класу загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ), розробленого відповідно до авторської концепції художньо-мовленнєвого розвитку, навчання та виховання учнів із ТПМ і навчальної програми «Образотворче мистецтво» (1 клас); розкрита його корекційно-розвивальна спрямованість на прикладі змістового наповнення уроків у мотиваційно-стимулюючій, інформаційно-оптимізуючій, інформаційно-закріплюючій та практично-операційній частинах шляхом компенсації мовленнєвих порушень за рахунок активізації зорового, тактильного, рухового та слухового аналізаторів.
The article deals with the relevance of the «Fine Arts» textbook. The textbook is designed to work with first-graders with severe speech disorders. The basis of the textbook «Fine Arts» was the author’s concept of art, speech development, training and education of students with severe speech disorders. The textbook is designed for the training program «Fine Arts» (1 class). The article discloses methods of correction and development of speech of schoolboys at lessons of the fine arts. In each part of the lesson is working on the formation and perfection of diction, vocabulary, grammar, and connected speech. Securing pronunciation of sounds occurs during the naming of artistic terminology. Expanding vocabulary is carried out by clarifying the meaning of words. The vocabulary in lessons of the fine arts is enriched with synonyms, antonyms, ambiguous words. Grammar formation occurs during the students’ answers to questions. Students practiced in the right-hand number, gender, case of nouns and adjectives, number, gender and type of verbs. Performing practical tasks is accompanied by commenting connected speech. Thus the integrity of the system is carried out correction of speech disorders by enhancing visual, tactile, auditory and motor analyzers.
В статье освещена актуальность создания учебника «Изобразительное искусство» для первого класса общеобразовательных учебных заведений для детей с тяжелыми нарушениями речи (ТНР), разработанного в соответствии с авторской концепции художественно-речевого развития, обучения и воспитания учащихся с ТНР и учебной программой «Изобразительное искусство» (1 класс); раскрыта его коррекционно-развивающая направленность на примере содержательного наполнения уроков в мотивационно-стимулирующей, информационно-оптимизирующей, информационно-закрепляющей и практически-операционной частях путем компенсации речевых нарушений за счет активизации зрительного, тактильного, двигательного и слухового анализаторов.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706600/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (2016) Correctional-developing directions of textbooks on fine arts Проблеми сучасного підручника, 17. pp. 412-419. ISSN 2411-1309