Запис Детальніше

Автореферат - Жанровий код українського роману у віршах кінця ХХ – початку ХХІ століття.

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20048/
 
Title Автореферат - Жанровий код українського роману у віршах кінця ХХ – початку ХХІ століття.
Жанровый код украинского романа в стихах конца ХХ – начала ХХІ столетия.
Genre code of the Ukrainian novel in the poems of the late XX – early XXI century
 
Creator Біляцька, Валентина Петрівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації вперше здійснено системно-аналітичний аналіз жанрового коду українського роману у віршах кінця ХХ – початку ХХІ ст. як сегмента цілісного літературного процесу. Окреслено вектори його генологічного розвитку, сфокусовано увагу на структурно-смислових елементах, генезі й еволюції, наслідуванні, визначено роль авторського жанрового маркування та його місце в стратегії впливу на читацьку рецепцію. Охарактеризовано міжродові модифікації, міжжанрові дифузії, жанрові різновиди / модуси роману у віршах: історичний, автобіографічний, гротескний, сатиричний, химерний, роман-пісня, історико-філософсько-фантастичний роман-есе, роман-трилогія, роман-медитація у віршах.
Проаналізовано відомі романи у віршах і ті, які не були об’єктом наукових студій: романи М. Балашової, В. Бровченка, Н. Гілевича, Л. Горлача, В. Гончаренка, А. Гудими, І. Забудського, Л. Кірик-Радомської, І. Козака, Л. Костенко, В. Марсюка, К. Мотрич, Г. Лютого, О. Омельченко, Р. Пастуха, І. Павлюка, М. Тютюнника, П. Шабатина. Осмислено художньо-історичну концепцію й героїчний модус буття етнообразів, трансформацію наративу культурної пам’яті, ідейно-естетичну й проблемно-тематичну суть романів у віршах.
В диссертации впервые осуществлён системно-аналитический анализ жанрового кода украинского романа в стихах конца ХХ – начала ХХІ в. как сегмента целостного литературного процесса. Очерчены векторы его генологического развития, сфокусировано внимание на структурно-смысловых элементах, генезисе и эволюции, наследовании, определена роль авторского жанрового маркирования и его место в стратегии влияния на читательскую рецепцию. Охарактеризованы межродовые модификации, межжанровые диффузии, жанровые разновидности / модусы романа в стихах: исторический, автобиографический, гротескный, сатирический, причудливый, роман-песня, историко-философский, фантастический роман-эссе, роман-трилогия, роман-медитация в стихах.
Проанализированы известные романы в стихах и те, которые не были предметом научных исследований: романы М. Балашовой, В. Бровченко, Н. Гилевича, Л. Горлача, В. Гончаренко, А. Гудимы, И. Забудского, Л. Кирик-Радомской, И. Козака, Л. Костенко, В. Марсюка, Е. Мотрич, Г. Лютого, А. Омельченко, И. Павлюка, Р. Пастуха, М. Тютюнника, П. Шабатина. Осмыслено художественно-историческую концепцию и героический модус бытия этнообразов, трансформацию нарратива культурной памяти, идейно-эстетическую и проблемно-тематическую суть романов в стихах.
Ascertained in the work is the systematic and analytical analysis of the genre code of the Ukrainian novel in the poems of the late 20 th and early 21st centuries as a segment of an integral literary process for the first time. Determined in the dissertation is the genealogic vectors of its development as well as the focused attention is on the structural and semantic elements, the genesis and evolution, the heritage and also the role of the author's genre marking and its place in the strategy of influence on the reader's reception are determined. Characterized in the work is the inter gender modifications, inter genre diffusion, genre types / modes of the novel in verse: historical, autobiographical, grotesque, satirical, whimsical, romance-song, historical and philosophical, fantasy essay, novel trilogy, novel in verse meditation.
Novels in poetry consist of two or more interrelated story subjects, as a rule, conceptual-historical and historical-artistic (the main character in the background of remarkable events and the lines of Ukraine), characterized by a combination of chronic and concentric forms of the plot, which makes it possible to reproduce a large time space (at least a century, with the preponderance of socio-historical chronotope over psychological), have a historiographical base, a wide palette of significant events, repeated in new variations, a tense psychological drama as a form of nation`s comprehension as the analogy between the events of the past and present.
The new level in the transformation of everyday realities and fatal events for Ukraine is represented in historical novels in verse (which are predominant) with a masculine beginning. The dissertation comprehends the artistic-historical conception and the heroic mode of national heroes` being (ethno-images), that are connected with material and spiritual culture, the formation of Ukrainian mentality, and depending on the time, desacralized, demythologized (especially in postmodern interpretation), were the ideological factor.
The research deals with the historical conception of the authors and a large number of historical prototypes with information on the facts of their biography and the inner world (the artistic and historical model of Severyn Nalyvaiko, Bogdan Khmelnytskyi, Ivan Mazepa, Ivan Sirko, Maxim Zaliznyak`s being) in accordance with the new aesthetic demands of the epoch. Characters` being is represented on the background of large-scale events with the help of techniques of figurative retrospection (vision, memories, dreams, delusions) within a short period of the time. Thе great role is devoted to lyric indents (most perceptible in the prologue, the epilogue, the «lines» of the love triangle) in the plot and the disclosure of characters.
The evolution of the artistic epic literature associated with the national historic genres, mostly heroic epic as a structural element and a benchmark in the creation of cultural images of metatype: brilliant innate talent (Marusia Churai) heroic deed (Marusia Bohuslavka), the greatness of women (Roxolana). The name of the woman characters in novels in verse («Marusia Bohuslavka», «Marusia Churai», «Roksolana Wreath») are correlated to the line of the character`s historiosophical, cultural life and acting as their implicit characteristics. The scenes are like the traditional ones that built on the grounds of folk, have ballad basis – intense story with a tragic outcome.
Determined in the work is the inter gender modifications inter genre diffusion, genre types / modes of the novel in verse: historical, autobiographical, grotesque, satirical, whimsical, romance-song, historical and philosophical, fantasy essay, novel trilogy, novel in verse meditation.
Generalized in the dissertation is the artistic and aesthetic criteria of contamination (the syncretism of folklore and literary songs, subjective generalization of legends and narrations, the reality of the Ukrainian people`s life in the times of totalitarian existence), functioning of multi-design models: confession, prayer as the genre varieties and structural elements of the novel in poetry, which are presented in a lyrical address to God, like to an imaginary interlocutor and a monologue confession to «himself».
The genre code of the novel in poetry is examined on the examples of not only famous works, but also new ones that have not been the subject of scientific studies yet – M. Balashova, V. Brovchenko, N. Gilevich, L. Horlach, V. Goncharenko, A. Gudyma, I. Zabudskyi, L. Kirik-Radomska, I. Kozak, L. Kostenko, V. Marsiuk, K. Motrich, G. Liutyi, O. Omelchenko, R. Shevchiuk, I. Pavliuk, M. Tiutiunnyk, P. Shabatina. The dissertation comprehends the artistic-historical conception and the heroic mode of national heroes` being (ethno-images), transformation of the narrative of cultural memory, ideological and aesthetic and problem-thematic essence of novels in verse.
The peculiarity of the novels in poetry of the late XX – early XXI century is the transformation of the narrative of cultural memory, the ideological, aesthetic and thematic essence, the introduction of other texts in the work, the dialogue with them, the creation of new meanings as the constructions that hold figurative, plot, compositional, motive and other layers and interaction with a wide context of folk customs, Ukrainian and world culture, in the internal semantic organization of the nation’s authorship.
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20048/1/%D0%90%D0%92%D0%A2%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%A4%20%20-%20%D0%91%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
Біляцька, Валентина Петрівна (2017) Автореферат - Жанровий код українського роману у віршах кінця ХХ – початку ХХІ століття. Доктор thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.