Запис Детальніше

Автореферат - Неоміфологізм у художній прозі Галини Пагутяк

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20150/
 
Title Автореферат - Неоміфологізм у художній прозі Галини Пагутяк
Неомифологизм в художественной прозе Галины Пагутяк
Neo-mythologism in Halyna Pahutiak’s fiction
 
Creator Бошкань, Галина Іванівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації вперше цілісно проаналізовано, систематизовано й узагальнено неоміфологічний дискурс у художній прозі Г. Пагутяк, окреслено місце доробку письменниці в континуумі неоміфологічної течії. Цьому сприяли: 1) порівняльний аналіз її прози зі творами представників зарубіжної літератури й українських авторів (А. Мердок, Дж. Фаулза, Р. Бредбері, Я. Вассермана, Вал. Шевчука, Ю. Винничука, Т. Прохаська, Ю. Логвина, М. Матіос, Г. Вдовиченко, В. Вовк, Е. Андієвської та ін.); 2) характеристика жанрово-тематичного діапазону творчості Г. Пагутяк та домінант її ідіостилю. Доведено, що у художній прозі письменниці реалізовані засадничі принципи неоміфологізму: транспонування міфологічних мотивів і образів у змодельований автором часопростір, створення антропоцентричного неоміфу шляхом художньої космізації реальних топосів, побудова сюжету як етапів біографії міфологічного героя, різноманітні форми авторської міфотворчості. З’ясовано, що гетерогенність міфомислення Г. Пагутяк оприявнюється як ресемантизація міфологічних претекстів із використанням прийомів десакралізації та дегероїзації. Її художній світообраз створюється поєднанням міфологічного і культурно-історичного, духовно-автобіографічного й філософсько-міфологічного, утопічного й антиутопічного дискурсів.
В диссертации впервые целостно проанализирован, систематизирован и обобщен неомифологический дискурс в художественной прозе Г. Пагутяк, определено место творчества писательницы в континууме неомифологического направления. Этому способствовали: 1) сравнительный анализ её прозы с произведениями представителей зарубежной литературы и украинских авторов (А. Мердок, Дж. Фаулза, Р. Брэдбери, Я. Вассермана, Вал. Шевчука, Ю. Винничука, Т. Прохасько, Ю. Логвина, М. Матиос, Г. Вдовиченко, В. Вовк, Э. Андиевской и др.); 2) характеристика жанрово-тематического диапазона творчества Г. Пагутяк и доминант её идиостиля. Доказано, что в её художественной прозе реализованы основоположные принципы неомифологизма: транспонирование мифологических мотивов и образов в смоделированный писателем хронотоп; создание антропоцентрического неомифа путём художественной космизации реальных топосов, построение сюжета как этапов биографии мифологического героя, а также разнообразные формы авторского мифотворчества. Установлено, что гетерогенность мифомышления Г. Пагутяк проявляется как ресемантизация мифологических претекстов с использованием приёмов десакрализации и дегероизации. Её художественный мирообраз создаётся сочетанием мифологического и культурно-исторического, духовно-автобиографического и философско-мифологического, утопического и антиутопического дискурсов.
The purpose of the dissertation research is to study, systemize and generalize neo-mythological discourse in H. Pahutiak’s literary prose.
The paper traces coherence and continuance of neo-mythologism, comparing the writer’s prose to the texts of the representatives of English literature and some Ukrainian authors. It finds out typological parallels in their works and in H. Pahutiak’s fiction.
The writer manifests her creative individuality in the genre forms of historical-mythological and gothic novels, fantasy and philosophical-fantastic novelettes. The main themes of H. Pahutiak’s works are ontological-anthropological and cultural-historical ones. The author’s spiritual-biographic experience mainly manifests itself in the form of auto-biographical markers. Concentrated mythologism is a style dominant of her prose.
In her short prose H. Pahutiak reactualizes the archaic senses, reinterpreting the modern spiritual phenomena in the context of eternity. The mythologems of Urizh, home, three pear trees, the garden, the black bird, the setting sun, the River, the island and the Boater make it possible to appeal to mythical precedents. H. Pahutiak interprets cosmogonic and eschatological myths, mythological motifs of longing for paradise, journey, temptation, allowing for deepening into the areas of collective unconscious.
In the dilogy «The Scribe of the Eastern Gate of the Shelter» and «The Scribe of the Western Gate of the Shelter» the main neo-mythological strategy is opposing the Shelter topos to the traditional mythologems with the semantics of «the land of eternal bliss». The originality of the neo-myth in the dilogy «The Kingdom» and «The Book-carriers from the Kingdom» manifests itself in contaminating gothic and comic features in the other world images and creating the author’s demonology according to mythological schemes.
In H. Pahutiak’s novels «The Servant from Dobromyl» and «The Magnate» the plots evolve according to the archetypal principle which consists in modeling a neo-myth by the scheme of individuation. The features of neo-mythologism in «The Servant from Dobromyl» become apparent in embodying the functions of a culture hero in the dhampir character. In «The Magnate» the neo-myth is modeled according to the scheme of individuation – the development of S. Nyklovskyi from the Shadow to the Persona.
The originality of the writer’s mythological thinking in the novel «Urizh gothic» manifests itself in structurizing the literary world by means of archaic oppositions. The object of mythologization in «The Sunset in Urizh» is routine scenarios of marital life. The wild woman archetype is embodied in the narrator. Its interaction with other mythologems drives the plot, its background being the neo-myth of Urizh.
The peculiarities of the reception of mythology in «The Enchanted Musicians» are determined by its synthetic genre variety. The distinctive feature of this novel is filling the images representing the mythologems of primordial elements with spiritual semantics. These mythologems are also originally interpreted in «Yuliia’s and Herman’s Dreams».
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20150/1/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82_%D0%91%D0%BE%D0%BA%D1%88%D0%B0%D0%BD%D1%8C.pdf
Бошкань, Галина Іванівна (2017) Автореферат - Неоміфологізм у художній прозі Галини Пагутяк Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.