Запис Детальніше

Психологічні засади формування готовності майбутнього вчителя до інноваційної діяльності: фінський досвід

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708046/
 
Title Психологічні засади формування готовності майбутнього вчителя до інноваційної діяльності: фінський досвід
Psychological principles of forming the readiness of the future teacher for innovation: Finnish experience
 
Creator Котун, К.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано головні компоненти психологічних засад формування готовності майбутнього педагога до інноваційної педагогічної діяльності, що впливають на особливість педагогічного навчання, майбутніх учителів початкової школи, тобто, застосування під час навчання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки, що є однією з основних складових фінської педагогічної освіти. Обґрунтовано різні підходи до використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у педагогічній підготовці вчителів, а саме використання цифрових навчальних ресурсів (digital learning resources), відкрите та дистанційне навчання (open and distance learning), система управління навчанням (learning management systems). Виокремлено основні фінські методи для ефективного використання ІКТ у професійній підготовці, а саме: метод активності і наміру (activity and intention), метод самооцінювання (self-evaluating activities), метод відображення (reflection), метод співпраці та взаємодії (collaboration and interaction), метод логічної побудови (construction), метод контекстуалізацїї (coniextualization), кумулятивний метод (cumulative).
In the article analyzed the main components of the psychological basis of formation of readiness of the future teacher to innovative teaching activities affecting the feature pedagogical training of primary school teacher, that is, use in teaching information and communication technology in training, which is one of the main components of the Finnish educational education. Grounded different approaches to information and communication technologies (ICT) in teaching training of teachers, namely the use of digital learning resources (digital learning resources), open and distance learning (open and distance learning), learning management system (learning management systems). Determined basic Finnish methods for the effective use of ICT in training, namely the method of activity and intention (activity and intention), a method of self-evaluation (self-evaluating activities), a method of mapping (reflection), the method of cooperation and interaction (collaboration and interaction), logical method of building (construction), the method of contextualization (contextualization), the cumulative method (cumulative).
 
Publisher ТОВ "ГНОЗІС"
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708046/1/%D1%87%D0%B5%D0%BB%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%202015.pdf
- Котун, К.В. (orcid.org/0000-0002-3661-6689 <http://orcid.org/0000-0002-3661-6689>) (2015) Psychological principles of forming the readiness of the future teacher for innovation: Finnish experience International Chelpanov's Psycho-Educational Reading, 4 (16). pp. 78-85.