Запис Детальніше

Мистецька освіта: передчуття змін і готовність учителя до них

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708023/
 
Title Мистецька освіта: передчуття змін і готовність учителя до них
Художественное образование: предчувствие перемен и готовность учителя к ним
Art education: the anticipation of change and the willingness of the teachers to them
 
Creator Комаровська, О.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Розглянуто об’єктивні позиції змін у загальній мистецькій освіті, зумовлені дискусійністю і викликами соціокультурних процесів формування цілісної особистості випускника школи. Виокремлено змістовність духовної сфери людини, її цінностей як орієнтир реалізації змісту мистецької освіти. Показано вимоги до підготовленості вчителя мистецтва впроваджувати такі зміни, що базуються на компетентнісному підході в навчанні мистецтва й естетичному вихованні учнів загальноосвітньої школи, що є лакмусом фахової компетентності педагога. Проаналізовано «портрет» сучасного вчителя на прикладі здобутків і проблем педагогічної практики, які висвітились на всеукраїнському конкурсі «Учитель року» в номінації «Музичне мистецтво». Проставлено акценти і запропоновано рекомендації у векторах професійного вдосконалення вчителя дисциплін художньо-естетичного циклу.
Рассмотрены объективные позиции изменений в общей художественному образованию, обусловленные дискусійністю и вызовами социокультурных процессов формирования целостной личности выпускника школы. Выделены содержательность духовной сферы человека, его ценностей как ориентир реализации содержания художественного образования. Показаны требования к подготовленности учителя искусства внедрять такие изменения, базирующиеся на компетентностному подходе в обучении искусства и эстетическом воспитании учащихся общеобразовательной школы, что является лакмусом профессиональной компетентности педагога. Проанализирован «портрет» современного учителя на примере достижений и проблем педагогической практики, которые высветились на всеукраинском конкурсе «Учитель года» в номинации «Музыкальное искусство». Проставлены акценты и предложены рекомендации в векторах профессионального совершенствования учителя дисциплин художественно-эстетического цикла.
Objective of position changes in the General art education, due to discussins and challenges of social and cultural processes of formation of integral personality of the graduate school. Highlighted the richness of the spiritual sphere of the person, his values as a reference implementation of the content of art education. Shows requirements to preparedness of art teachers to implement such changes based on the competence approach in education of art and aesthetic education of pupils of secondary school, which is the litmus test of professional competence of the teacher. Analyzes a portrait of the modern teacher by the example of the achievements and challenges of pedagogical practice that is symptomatic of the all-Ukrainian competition "teacher of the year" in the nomination "Musical art". Stamped accents and the recommendations proposed in the vectors of professional development of teachers of disciplines of artistic and aesthetic cycle.
 
Publisher Колективне підприємство видавництво "Педагогіча думка" Інституту педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708023/1/%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%87%D1%83%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%90%D0%A0.pdf
- Комаровська, О.А. (2017) Art education: the anticipation of change and the willingness of the teachers to them Мистецька освіта, 3 (85). pp. 10-15. ISSN 2308-8885