Запис Детальніше

Автореферат -Професійна підготовка експертів у галузі освіти у країнах Східної Європи

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20192/
 
Title Автореферат -Професійна підготовка експертів у галузі освіти у країнах Східної Європи
Профессиональная подготовка экспертов в области образования в странах Восточной Европы.
Professional training of experts in the field of education in countries of Eastern Europe
 
Creator Тригуб, Ілона Іванівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації вперше визначено ознаки класифікації країн Східної Європи щодо дослідження професійної підготовки експертів у галузі освіти (систематичність та тривалість підготовки); виявлено тенденції професійної підготовки експертів у галузі освіти у країнах Східної Європи: загальні (зокрема: спрямованість підготовки експертів на забезпечення якості освіти; упровадження Кодексу етики щодо професійної діяльності експертів у галузі освіти як нормативного документу та ін.); специфічні (зокрема: підготовка експертів на рівні магістратури у вищих навчальних закладах (Латвійська Республіка); професійна підготовка експертів за різними формами (семінари, курси підвищення кваліфікації, аспірантура) (Російська Федерація) та ін.); виокремлено перспективні напрями впровадження досвіду країн Східної Європи з професійної підготовки експертів у галузі освіти в Україні (зокрема: імплементація європейських стандартів забезпечення якості освіти; використання відкритої процедури обрання експертів у галузі освіти та ін.); уточнено теоретичну сутність понять «експертна діяльність в освіті» та «експерт у галузі освіти»; вдосконалено форми і методи підготовки експертів у галузі освіти на рівні магістратури; подальшого розвитку набули функції експертів у галузі освіти.
В диссертации впервые определены признаки классификации стран Восточной Европы по исследованию профессиональной подготовки экспертов в области образования (систематичность и длительность подготовки); выявлены тенденции профессиональной подготовки экспертов в странах Восточной Европы: общие (в частности: направленность подготовки экспертов в области образования на обеспечение качества образования; внедрение Кодекса этики профессиональной деятельности экспертов в области образования как нормативного документа и др.); специфические (в частности: подготовка экспертов на уровне магистратуры в высших учебных заведениях (Латвийская Республика); профессиональная подготовка экспертов посредством разных форм (семинары, курсы повышения квалификации, аспирантура) (Российская Федерация) и др.); выделены перспективные направления внедрения опыта стран Восточной Европы по профессиональной подготовке экспертов в области образования в Украине (в частности: имплементация европейских стандартов качества образования; использование открытой процедуры избрания экспертов в области образования и


др.); уточнено теоретическую сущность понятий «экспертная деятельность в образовании» и «эксперт в области образования»; усовершенствованы формы и методы подготовки экспертов в области образования на уровне магистратуры; дальнейшего развития приобрели функции экспертов в области образования.
In thesis at first time has been singled out features of the classification of Eastern Europe countries according to the professional training of experts in the field of education (systematicity and length of training); founded the tendencies of professional training of experts in the field of education in countries of Eastern Europe: general tendencies (in particular: orientation of training of experts in the field of education in quality assurance; implementation of professional training of experts in the field of education in masters training, postgraduate education and non-governmental organizations; the introduction of seminars, workshops and conferences as forms of training of experts in the field of education; election of future experts in the field of education among experienced teachers; election of candidates are offered by universities, rectors conferences, schools and universities, students parliaments, national academic associations and employers' organizations; implementation of the official Code of Ethics in professional activities of experts in the field of education; introduction of state and public control over the activity of experts in the field of education; exchange of experience of expert activity in the international cooperation); specific tendencies (in particular: entrance examination / briefing by experts in the field of education (the Republic of Lithuania); preparation of experts in the field of education at the level of the master's degree in higher educational institutions (the Republic of Latvia); professional training of experts in the field of education in different forms (seminars, advanced training courses, postgraduate studies) (Russian Federation) etc.); the perspective directions of implementation of the experience of the countries of Eastern Europe on professional training of experts in Ukraine are identified (in particular: implementation of European standards of quality assurance of education; implementation of seminars, trainings and conferences as forms of training of experts in the field of education; use of an open procedure for the election of experts in the field of education; exchange of experience providing expert activity in the international cooperation etc.); specified the theoretical essence of the concepts «expert activity in education» and «expert in education»; improved the forms and methods of training of experts in masters training; further developed the functions of experts in the field of education (in particular: diagnostic, evaluation, prognostic, protective).
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20192/1/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%D0%A2%D0%A0%D0%98%D0%93%D0%A3%D0%91%20I.%20I.%202017%2B.pdf
Тригуб, Ілона Іванівна (2017) Автореферат -Професійна підготовка експертів у галузі освіти у країнах Східної Європи Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.