Запис Детальніше

Автореферат - Розвиток культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін вищих військових навчальних закладів із використанням кейс-технології

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20205/
 
Title Автореферат - Розвиток культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін вищих військових навчальних закладів із використанням кейс-технології
Развитие культуротворческой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин высших военных учебных заведений с использованием кейс-технологии
The culture-competence development of the lecturers in Humanities of the higher military educational establishments using case-technology
 
Creator Замотаєва, Наталія Володимирівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description Дисертаційну роботу присвячено вирішенню наукового питання розвитку культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін вищих військових навчальних закладів із використанням кейс-технології у системі післядипломної педагогічної освіти. У дослідженні обґрунтовано й розроблено модель розвитку культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін ВВНЗ із використанням кейс-технології у системі післядипломної педагогічної освіти, що складається з концептуального (мета, провідні ідеї, принципи, підходи), змістового (психолого-педагогічні, культурологічні, фахові знання та вміння, педагогічний, естетичний досвід, морально-етичні погляди й переконання, естетичні критерії) і технологічного компонентів (методи, прийоми, види і форми), визначено сутність культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін вищих військових навчальних закладів, критерії (культурологічні знання і вміння, рефлексивність, інноваційність, креативність, імпровізаційність, інтерактивність, діалогічність педагогічного спілкування, готовність до творчої педагогічної взаємодії), рівні (високий, достатній, середній, низький), показники розвитку культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін ВВНЗ.
Експериментально-дослідним шляхом доведено ефективність розробленої моделі, її пріоритетне значення для вдосконалення професійної підготовки військових педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти.
Диссертационная работа посвящена решению научного вопроса развития культуротворческой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин высших военных учебных заведений с использованием кейс-технологии в системе последипломного педагогического образования. В исследовании обоснована и разработана модель развития культуротворческой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин высших военных учебных заведений, с использованием кейс-технологии в системе последипломного педагогического образования, которая состоит из концептуального, содержательного и технологического компонентов. Определена сущность культуротворческой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин высших военных учебных заведений, критерии (культурологические знания и умения, рефлексивность, инновационность, креативность, импровизационность, интерактивность, диалогичность педагогического общения, готовность к творческой педагогической взаимодействия), уровни (высокий, достаточный, средний, низкий), показатели развития культуротворческой компетентности преподавателей гуманитарных дисциплин высших военных учебных заведений.
Экспериментально-опытным путём доказана эффективность разработанной модели, её приоритетное значение для совершенствования профессиональной подготовки военных педагогов в системе последипломного педагогического образования.
The thesis is devoted to solving scientific questions of the culture-competence development of the lecturers in Humanities of the higher military educational establishments using case-technology.
The main points of the culture-competence development of the lecturers in Humanities of the higher military educational establishments are defined, the criteria of its development are formulated. The theoretical model of culture-competence development is grounded and developed. It consists of the conceptual (leading ideas, principles, approaches, aim), the content (psychological, pedagogical, cultural, professional knowledge and skills, pedagogical and aesthetic experience, ethical views and beliefs, aesthetic criteria) and technological components (methods, ways, types and forms of the culture-competence development of the lecturers in Humanities). It is proved that the most productive from the point of view of the interactive, developmental, competence approaches is case-technology. The psychological and pedagogical conditions of the culture-competence development of the lecturers in Humanities of the higher military schools are singled out, the main are. the priority of the personal and professional self-actualization, the formed need for the constant self-education, self-development and self-realization; unity and interconnection of the formal and informal pedagogical education; the creation of the culture-educational environment, providing the favorable psychological climate among the research and teaching staff; actualization of the life and professional experience, promoting its continuous theoretical understanding and practical enrichment; increasing motivation and promoting the cultural and creative activities; the interactive, dialogical, joint creative nature of the interaction in the military educational process; the adaptability and workability of the culture-competence development.
Thus, based on the experimental and empirical approaches, it is proved the effectiveness of the author’s theoretical model of the culture-competence development of the lecturers in Humanities of the higher military educational establishments using case-technology compared to the traditional methods, its prior significance to improve the military lecturers training in the system of lifelong learning pedagogical education.
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20205/1/%D0%90%D0%92%D0%A2%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%90%D0%A2.pdf
Замотаєва, Наталія Володимирівна (2017) Автореферат - Розвиток культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін вищих військових навчальних закладів із використанням кейс-технології Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.