Запис Детальніше

INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF TEACHER’S TRAINING AS A TOOL PROVIDING QUALITY OF POSTGRADUATE EDUCATION OF COMPUTER SCIENCE TEACHERS

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF TEACHER’S TRAINING AS A TOOL PROVIDING QUALITY OF POSTGRADUATE EDUCATION OF COMPUTER SCIENCE TEACHERS
ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОЇ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
 
Creator Zakhar, Olha Hermanivna; Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Tykhonova, Tetiana Valentynivna; Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Subject information-educational environment; structure of information-educational environment; computer science teacher’s training; postgraduate teacher education; e-learning technologies
інформаційно-освітнє середовище; структура інформаційно-освітнього середовища; підвищення кваліфікації вчителів інформатики; післядипломна педагогічна освіта; дистанційне навчання
 
Description The article focuses on the concept of "information and educational environment" and "information and educational environment of teacher training", determines the structure of information and educational environment of computer science teacher training in the postgraduate education institution. By “information and educational environment of teacher training" the article refers to a systematically balanced combination of internal and external factors (in regards to the methodical system of  computer science teacher training) and conditions that significantly and positively influence the educational process in the institution of postgraduate education based on the principles of direct and feedback coupling. An important factor in the organization of information and educational environment in computer science teachers training is to provide a multivariate learning content, methods, and forms of educational activities, the availability of invariant and variable training content to meet individual educational needs of teachers in today's information world. Information and educational environment include three components: organizational, semantic and technological. The organizational structure component attributes to regional institute of postgraduate education, providing support and operation of the information and educational environment and a set of legal documents. The semantic component includes various electronic information resources of educational, scientific, methodical, diagnostic and reference character. The technological component contains different means of information exchange for all members of training process based on built IT infrastructure institute and complemented by online resources and limited public access, distance learning platform Moodle, Google cloud services, facilities for Skype video conferencing and BigBlueButton, Wiki-environment, teachers, trainers and experienced teachers’ sites and blogs. This article describes the connection of semantic and technological components in information and educational environment of computer science teachers training and its usage in the process of ongoing computer science teachers training. Results of testing the built information and educational environment confirmed its effective impact on the professional development of computer science teachers provided systematic usage of resources, permanent virtual communication, configuration feedback and communication between teachers, professors, and trainers. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.220.29
У статті розглянуто поняття «інформаційно-освітнє середовище» та «інформаційно-освітнє середовище підвищення кваліфікації вчителів», визначено структуру інформаційно-освітнього середовища підвищення кваліфікації вчителів інформатики в закладі післядипломної педагогічної освіти. Під «інформаційно-освітнім середовищем підвищення кваліфікації вчителів» в статті розуміється системно збалансоване поєднання внутрішніх і зовнішніх (по відношенню до методичної системи підвищення кваліфікації вчителів інформатики) факторів і умов, що істотно та позитивно впливають на освітній процес у закладі післядипломної педагогічної освіти на принципах прямого і зворотного зв’язку. Важливим фактором організації інформаційно-освітнього середовища підвищення кваліфікації вчителів інформатики є забезпечення поліваріантності змісту навчання, методів і форм освітньої діяльності, наявності інваріантного і варіативного змісту підвищення кваліфікації для задоволення індивідуальних освітніх потреб педагогів у сучасному інформаційному світі. Інформаційно-освітнє середовище містить три складника: організаційний, змістовий та технологічний. До організаційного складника віднесено структури обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, що забезпечують підтримку та функціонування інформаційно-освітнього середовища та сукупність нормативно-правових документів. До змістового складника віднесено різноманітні електронні інформаційні ресурси навчального, наукового, методичного, дагностичного та довідкового характеру. Технологічний складник містить засоби інформаційної взаємодії всіх суб’єктів процесу підвищення кваліфікації на основі побудованої ІТ-інфрраструктури інституту та доповнених онлайн-ресурсами з обмеженим та відкритим доступом: платформа дистанційного навчання Moodle, хмарні сервіси Google, засоби для відео конференцій Skype та BigBluеButton, Wiki-середовище  інституту, сайти та блоги викладачів, методистів та досвідчених вчителів. У статті описано зв’язок засобів змістового та технологічного складників інформаційно-освітнього середовища підвищення кваліфікації вчителів інформатики, їх застосування в процесі неперервного підвищення кваліфікації вчителів інформатики. Результати апробації побудованого інформаційно-освітнього середовища підтвердили його ефективний вплив на професійний розвиток вчителів інформатики за умови систематичного використання ресурсів, забезпечення постійного віртуального спілкування, налаштування зворотного зв’язку та комунікацій між вчителями, викладачами та методистами. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.220.29
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2017-09-06
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/86
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; № 3 (2017); 220-229
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; № 3 (2017); 220-229
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/86/119
 
Rights ##submission.copyrightStatement##