Запис Детальніше

USING GOOGLE SERVICES IN THE MANAGEMENT OF SECONDARY SCHOOL

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title USING GOOGLE SERVICES IN THE MANAGEMENT OF SECONDARY SCHOOL
ВИКОРИСТАННЯ СЕРВІСІВ GOOGLE В УПРАВЛІННІ ЗАКЛАДОМ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
 
Creator Gladkova, Valentyna; Київський університет імені Бориса Грінченка
Panchenko, Alla; Київський університет імені Бориса Грінченка
Panchenko, Ganna; Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Subject cloud technologies; Google services; information and communication technologies; management of secondary school; secondary school; using Google services
використання сервісів Google; заклад середньої освіти; інформаційно-комунікаційні технології; сервіси Google; управління закладом середньої освіти; хмарні технології
 
Description The article outlines the need for the development and using of network technology in the secondary education institutions to improve the quality of the educational process, on their basis to implement the latest teaching methods that are basing on the using the modern computer means, to provide selective authorized access of administrators, teachers and students to specific network resources. The cloud technologies have advantages, as they are the way to satisfactory educational requirements for receiving new knowledge. These technologies realized through Google services in the management of secondary school in order to ensure the optimization of collection, storage, retrieval, processing and presentation of information. The authors grounded the efficiency of using Google services for making management decision (decrees, orders, recommendations, plans etc.). These services are also used for organization of execution of adopted decisions and plans, including proving solution (plan) to the executers, providing simulation management solutions, coordinating the activities of executers. They conductive to ensure the operational, current and final control, the accounting of results of activity educational institutions and participants of educational process; to enable to administration to perform analysis and estimation of institution activity, its efficiency. The article shows the example of using Google services in management activity of administration such as for the planning – calendar or mail, for the organization – disk, for the coordination – mail, Hangouts, for the accounting – disk, for the analysis – form. These basic Google services give enable in the educational process and management to use Web-based applications, e-journals and students electronic diaries, on-line services for educational process, the system of distance learning, joint access to development and work with documents, carrying out the video conferencing so on. The article offers the algorithm of realization of management process in the secondary school with using Google services. The stages of this algorithm are the creation events, invitations colleagues, confirmation of participation, to give access, monitoring of participation, analysis of realized event, reflection and lighting events, planning further activity, further communication and cooperation. It is defined the necessary conditions of technical support to use cloud technologies such as Internet, computer, browser, skills in Internet working and Web application. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.43734
У статті окреслено необхідність розроблення і використання мережевих технологій у закладах середньої освіти для підвищення якості освітнього процесу, впровадження на їх основі новітніх методів навчання, що ґрунтуються на застосуванні сучасних комп’ютерних засобів, забезпечення вибіркового авторизованого доступу управлінців, педагогів, учнів до конкретних мережевих ресурсів. Визначено переваги хмарних технологій як способу задоволення освітніх потреб у здобутті нових знань. Ці технології реалізуються за допомогою сервісів Google в управлінні закладом середньої освіти задля забезпечення оптимізації збору, збереження, пошуку, опрацювання та представлення інформації. Обґрунтовано ефективність використання сервісів Google для: прийняття управлінського рішення (розпорядження, накази, рекомендації, плани тощо). Такі сервіси використовуються також для організації виконання прийнятих рішень і планів, включаючи доведення рішення (плану) до виконавця; забезпечення моделювання управлінського рішення; координації діяльності виконавців. Вони сприяють забезпеченню оперативного, поточного та підсумкового контролю; обліку результатів діяльності закладу освіти та учасників освітнього процесу; дають можливість здійснити аналіз та оцінку діяльності закладу, її ефективності. Наведено приклад використання сервісів Google в управлінській діяльності керівника для: планування – календар, пошта; організації – диск; координації – пошта, Hangouts; обліку – диск; аналізу – форми. Зазначені базові сервіси Google дають можливість використовувати в освітньому процесі та управлінні Web-додатки, електронні журнали та учнівські електронні щоденники, он-лайн-сервіси для освітнього процесу, систему дистанційного навчання, спільний доступ до розроблення та роботи з документами, проведення відеоконференцій тощо. Розроблено алгоритм реалізації управлінського процесу у закладі середньої освіти із використанням сервісів Google. Етапами такого алгоритму є: створення події, запрошення колег, підтвердження участі, надання доступу, моніторинг участі, аналіз проведеного заходу, рефлексія та висвітлення події,планування подальшої діяльності, подальша комунікація та співпраця. Визначено необхідні умови технічного забезпечення використання хмарних технологій: Інтернет, комп’ютер, браузер, навички роботи з Інтернетом та веб-застосунками. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.43734
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2017-09-06
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/100
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; № 3 (2017); 337-344
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; № 3 (2017); 337-344
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/100/136
 
Rights ##submission.copyrightStatement##