Запис Детальніше

Методичні особливості валеологічного супроводу уроків математики в початковій школі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20287/
http://drohobych.net/ddpu/biblioteka/chutach/fnv/molod_i_rynok.shtm
 
Title Методичні особливості валеологічного супроводу уроків математики в початковій школі
Методические особенности валеологического сопровождения уроков математики в начальной школе
The methodical specifics of valeological support of lesson in mathematics in primary school
 
Creator Ващенко, Олена Миколаївна
Романенко, Людмила Віталіївна
Романенко, Катерина Анатоліївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто здоров'язбережувальне значення математичних задач валеологічного змісту, які доцільно використовувати в навчально-виховному процесі початкової школи. Ці задачі розширюють знання молодших школярів про людину та її здоров’я; забезпечують позитивне емоційне налаштування дітей; знижують рівень тривожності; «розвантажують» мозок за рахунок роботи правої півкулі, що відповідає за образне мислення; полегшують процес запам'ятовування навчального матеріалу; формують навички здорового способу життя.
В статье рассмотрено здоровьесберегающее значение математических задач валеологического содержания, которые целесообразно использовать в учебно-воспитательном процессе начальной школы. Эти задачи расширяют знания младших школьников о человеке и его здоровье; обеспечивают эмоциональный подъем детей; снижают уровень тревожности; «разгружают» мозг за счет работы правого полушария, которое отвечает за образное мышление; облегчают процесс запоминания учебного материала; формируют навыки здорового образа жизни.
The main task of modern school is an education of competent person, who have knowledge base and can use it in real life, act adequately, adapt to difficult social conditions, overcome life’s difficulties, maintain own health at the proper level and resist negative effects as well. Health saving and promotion depend largely on person’s attitude to own health. To teach children to save and promote health is one of the major issues of modern primary school.
The most significant aspects of formation process of primary school children’s health behavior are consistency, continuity and sequence of their education, which afford an opportunity to carry out health promotion activity and gradually complicate it.
Paper describes health-saving value of mathematical exercises of valeological content, which are suitable for using in educational process of primary school. These exercises increase primary school children’s knowledge of human and its health; provide emotional uplift of children; decrease anxiety level; “unload” brain by right hemisphere’s work, which is responsible for visual thinking; ease process of educational content memorizing; form healthy behavior skills.
 
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
 
Date 2017-08
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20287/1/O_Vaschenko_L_Romanenko_K_Romanenko_MIR_8%28151%29_2017.pdf
Ващенко, Олена Миколаївна та Романенко, Людмила Віталіївна та Романенко, Катерина Анатоліївна (2017) Методичні особливості валеологічного супроводу уроків математики в початковій школі Молодь і ринок, 3 (151). с. 85-89. ISSN 2308-4634