Запис Детальніше

Динаміка професійної самооцінки майбутніх фахівців

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20306/
 
Title Динаміка професійної самооцінки майбутніх фахівців
Динамика профессиональной самооценки будущих специалистов
DYNAMICS OF PROFESSIONAL SELF-APPRAISAL OF FUTURE SPECIALISTS
 
Creator Столярчук, Олеся Анатоліївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У роботі розкрито та проаналізовано результати дослідження динаміки професійної самооцінки майбутніх фахівців соціономічної сфери. Під час емпіричного дослідження із залученням майбутніх психологів, юристів і педагогів встановлено, що професійна самооцінка студентів є вагомим чинником їх фахового становлення. Виявлено тенденцію об’єктивізації самооцінки студентами професійної компетентності під час фахового навчання. Зафіксовано схильність студентів до перебільшення сформованості своїх професійних переконань і фахово значущих якостей внаслідок стихійного характеру формування цих компонентів професійної самооцінки
В работе раскрыты и проанализированы результаты исследования динамики профессиональной самооценки будущих специалистов социономической сферы. Во время эмпирического исследования с привлечением будущих психологов, юристов и педагогов установлено, что профессиональная самооценка студентов является весомым фактором их профессионального становления. Выявлена тенденция объективизации самооценки студентами профессиональной компетентности в процессе их профессионального обучения. Зафиксирована склонность студентов к преувеличению сформированности своих профессиональных убеждений и профессионально значимых качеств в результате стихийного характера формирования этих компонентов профессиональной самооценки.
The article is devoted to the research of self-appraisal of future specialists in the conditions of professional studies. It is found out, that during professional studies a professional self-appraisal becomes a significant partial manifestation in the general process of self-evaluation young people. Selected and investigated the dynamics of self-appraisal components of specialist such, as a self-appraisal of professional knowledge, self-appraisal of professional abilities and skills, self-appraisal of professional reasons and persuasions, self-appraisal professionally meaningful personality qualities.
Future lawyers, psychologists and teachers were participated in the ascertaining research (N=589). It was established that students appraises their professional competence more critically and objectively. Also it was found, that future specialists exaggerate their professional persuasions and professionally meaningful personality qualities. А direct correlation was established of the level of students’ professional becoming, professional self-appraisal and self-appraisal of professional readiness.
Future psychologists have the most contradictory professional self-appraisal. An external factor of the formation of students’ professional self-esteem is dominated. It was found, that student’ professional self-appraisal is formed spontaneously. The need of optimization professional self-appraisal of future specialists was proved.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ПНПУ імені В.Г. Короленка
 
Date 2017-09
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20306/1/O_Stoliarchuk_PO_IL.pdf
Столярчук, Олеся Анатоліївна (2017) Динаміка професійної самооцінки майбутніх фахівців Психологія і особистість: науковий журнал (2 (12)). с. 292-301. ISSN 2226-4078