Запис Детальніше

The Definitional Analysis of the Concept of Readiness

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20315/
http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1
 
Title The Definitional Analysis of the Concept of Readiness
Дефініційний аналіз поняття готовності
Дефиниционный анализ понятия готовности
 
Creator Данило, Любов Ігорівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The given article defines and analyses the phenomenon of readiness in the generally theoretical sense; as well as the conceptual apparatus from the point of view of the researchers who have been studying the concept. The
article considers key approaches of the researchers toward the definition of the concept, as well as formulates an individual view of the phenomenon of
readiness. Based on the analysis of scientific literature, the meaning, essence and types of readiness are disclosed. The following types have been singled
out: psychological (values and motivations) – the presence of focus on
activity, the general psychological stability, the presence of qualities and
abilities necessary for further personal self-improvement, the interest towards
studying, developed professional thinking; the scientific and theoretical
(contents and processing) - a more profound and sufficient acquirement of
concepts, laws, and theory, wide application of related subjects, knowledge of
innovative technologies; practical (actions and operations) aspects of readiness
- professional knowledge formed at a certain phase, the abilities and skills of
effective work, the ability to generalize world and personal experience.
The article researches works of various scientists who have studied the
analysis of different aspects of the professional readiness in the context of a
future specialist of Physical Education. The basis of definitional analysis has
allowed to determine the ability to view it not only in pedagogical and
psychological aspect, but as an integral component of preparation of the future
teachers of Physical Education.
У поданій статті розглянуто етимологію феномену «готовність». Здійснено дефініційний аналіз поняття «готовність» на підставі розгляду словниково-енциклопедичних видань, а також провідних наукових
підходів відомих дослідників проблематики готовності відповідно до феноменології педагогіки і психології. Результати аналітичної роботи представлено у табличній формі. Виокремлено психологічні (ціннісно-
мотиваційна), науково-теоретичні (змістово-процесуальна), практичні (дієво-операційна) аспекти готовності.
В данной статье рассмотрена этимология феномена «готовность».
Осуществлен дефиниционный анализ понятия «готовность» на
основании рассмотрения словарно-энциклопедических изданий, а также ведущих научных подходов известных исследователей проблематики готовности в соответствии с феноменологией педагогики и психологии.
Результаты аналитической работы представлены в табличной форме.Выделены психологические (ценностно-мотивационная), научно-теоретические (содержательно-процессуальная), практические (действенно-операционная) аспекты готовности.
 
Publisher Видавництво Державного закладу «Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»
 
Date 2017-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20315/1/l_Danilo_VLNY.FZFVS.pdf
Данило, Любов Ігорівна (2017) Дефініційний аналіз поняття готовності Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (7). с. 42-47. ISSN 2227-2844