Запис Детальніше

Assessment of individual - psychological quality in children 11-13 years specialized in football

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20321/
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/211
 
Title Assessment of individual - psychological
quality in children 11-13 years specialized in football
Оцінка індивідуально - психологічних якостей у дітей 11-13 років, які спеціалізуються у футболі
Оценка индивидуально-психологических качеств у детей
11-13 лет, специализирующихся в футболе
 
Creator Ляшенко, Валентина Миколаївна
Косік, Наталія Леонідівна
Косік, Микола Сергійович
Корж, Євген Миколайович
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article presents the results of research on the psychological qualities
of the personality of children aged 11-13 years and their relationship with sports specialization is determined. A distinctive feature of
the individual characteristics of children of the given age is the presence of the greatest number of correlations in the complex factor
of "courage in social contacts" and its impact on such factors as sociability, self-control, conflict and dreaminess. On results
research, factor boldness in social contacts, positively correlates with a conflict (r = 0,48) and such factors, as "sociability" (r = 0,62),
"subordination is a dominant" (r = 0,44), "restraint is an expressivity" (r = 0,70), "subzero self-control is high self-control " (r = 0,59),
and negatively from "practicality is a reverie" (r = - 0,54), p <0,05. That is why this factor, undoubtedly, has a substantial value in the
structure of personality properties for the players of command types of sport. Especially it touches the children of this age, as than
higher boldness in adjusting of social contacts, the more active they go to rapprochement, there is sociability that in turn assists
adjusting of contacts in a command and discussion of general interests and aims for this collective. The listed factors are closely
interconnected, and their interaction often leads to conflicts or unity in the team, which in general shows the complexity of the
relationship in team sports.
У статті наведено результати дослідження психологічних якостей особистості дітей, віком 11-13 років та
визначено їх взаємозв’язок зі спортивною спеціалізацією. Відмінною характеристикою індивідуальних особливостей дітей
даного віку є наявність найбільшої кількості кореляційних зав’язків у комплексного фактору «сміливість у соціальних
контактах» та його вплив на такі фактори як товариськість, самоконтроль, конфліктність та мрійливість. Перелічені
фактори тісно пов’язані між собою, та їх взаємодія досить часто призводить до конфліктів або згуртованості у
команді, що в загалом демонструє складність взаємовідносин в командних видах спорту.
В статье приведены результаты исследования психологических качеств
личности детей в возрасте 11-13 лет и определена их взаимосвязь со спортивной специализацией. Отличительной
характеристикой индивидуальных особенностей детей данного возраста является наличие наибольшего количества корреляционных взаимосвязей у такого комплексного фактора как «смелость в социальных контактах» и его влияние такие
факторы как общительность, самоконтроль, конфликтность и мечтательность. Перечисленные факторы тесно связаны
между собой, и их взаимодействие зачастую приводит к конфликтам или сплоченности в команде, что в целом
демонстрирует сложность взаимоотношений в командных видах спорта.
 
Publisher НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2017-09
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20321/1/V_Lyashenko_N.Kosik_N_Kosik_Y_Korzh_NCH_FZFVS.pdf
Ляшенко, Валентина Миколаївна та Косік, Наталія Леонідівна та Косік, Микола Сергійович та Корж, Євген Миколайович (2017) Оцінка індивідуально - психологічних якостей у дітей 11-13 років, які спеціалізуються у футболі Науковий часопис Національного пед. Універс. ім. М.П. Драгоманова. Серія 15: Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фізична культура і спорт). – Київ, (9). с. 67-70. ISSN 2311-2220