Запис Детальніше

Особливості розвитку польських шкіл і шкіл з 2-3 мовами навчання в умовах незалежної України (1991-2010)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707587/
https://www.conferences.in.ua/kopiya-pedagogika-cherven
 
Title Особливості розвитку польських шкіл і шкіл з 2-3 мовами навчання в умовах незалежної України (1991-2010)
Особенности развития польских школ и школ с 2-3 языками обучения в условиях независимой Украины (1991-2010)
Features of the development of Polish schools and schools with 2-3 languages ​​of instruction in the conditions of independent Ukraine (1991-2010)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано організацію навчального процесу у школах з польською та 2-3 мовами навчання у контексті диференціації загальної середньої освіти в умовах незалежної України; установлено, що в досліджуваний період відроджувалася система освіти національних меншин; з’ясовано, що в ході реалізації урядової політики освіта національних меншин декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок, гарантуванні вільного розвитку національних мов і культур, забезпеченні потреб етнічних меншин навчальною та методичною літературою мовами національних меншин, де зверталась увага на тлумачення певних історичних подій для представників інших етносів України.
В статье проанализированы организации учебного процесса в школах с польской и 2-3 языками обучения в контексте дифференциации общего среднего образования в условиях независимой Украины; установлено, что в исследуемый период возрождалась система образования национальных меньшинств; выяснено, что в ходе реализации правительственной политики образование национальных меньшинств декларировалась на равенстве получения знаний, умений и навыков, обеспечении свободного развития национальных языков и культур, обеспечении потребностей этнических меньшинств учебной и методической литературой на языках национальных меньшинств, где обращалось внимание на толкование определенных исторических событий для представителей других этносов Украины.
The article analyzes the organization of the educational process in schools with Polish and 2-3 languages of instruction in the context of the differentiation of general secondary education in the conditions of independent Ukraine. There was set that the educational system of ethnic group found its rebirth in an investigated period; it was found out that during realization of governmental politics ethnic groups education declared the balance of knowledge and skills, free development of national languages and cultures and provision ethnic groups with educational and methodical literature in ethnic the languages, which paid attention to certain historical events for the representatives of other ethnic groups of Ukraine.
 
Publisher НВО дослідження соціальних перетворень, iScience
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707587/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202017.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (2017) Features of the development of Polish schools and schools with 2-3 languages ​​of instruction in the conditions of independent Ukraine (1991-2010) Modern trends in the development of Ukrainian science. All-Ukrainian Scientific Conference September 21-22, Pereyaslav-Khmelnitsky (7). pp. 64-68. ISSN 2522-1833