Запис Детальніше

Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду гуманізації вищої освіти як засобу забезпечення її якості: аналітичні матеріали

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708262/
 
Title Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду гуманізації вищої освіти як засобу забезпечення її якості: аналітичні матеріали
Analysis of the leading domestic and foreign experience of humanization of higher education as a mean of its quality
 
Creator Луговий, В.І.
Таланова, Ж.В.
Ставицький, Андрій
Воробйова, О.П
Гриценко, М.В.
Слюсаренко, О.М.
Ткаченко, В.П.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Препринт «Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду гуманізації вищої освіти як засобу забезпечення її якості: аналітичні матеріали» підготовлено за результатами виконання другого етапу науково-дослідної роботи за темою «Світоглядні пріоритети гуманізації вищої освіти» у відділі політики та врядування у вищій освіті Інституту вищої освіти НАПН України. На цьому етапі виконання науково-дослідної роботи перед колективом дослідників ставилося завдання здійснити аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду гуманізації вищої освіти як засобу забезпечення її якості. У роботі представлено теоретико-методологічні основи забезпечення якості вищої освіти – тенденції та особливості стандартизації вищої освіти як складової забезпечення якості вищої освіти в умовах європейської інтеграції та глобалізації, а також розвиток на цій основі відповідної політики стандартизації та трансформації управління вищою освітою в контексті формування культури якості вищої освіти. Видання буде корисним для викладачів, дослідників, керівників і здобувачів вищої освіти, а також інших зацікавлених осіб.
Given the dual nature of higher education quality (quality-certainty) and (quality-conformity), the dichotomy of education quality standards, which consists in the existence of their two kinds – standards-essence and standards-serviceability, has been clarified. According to the two-aspect quality and standards of higher education, educational activities (on the functioning and development of educational programs, institutions) also split into two interrelated components. One of them is to assure (maintain), and the second – to improve (develop) the higher education quality. It is argued that the standards of the first kind are threshold, minimal and do not induce further improvement, development. Instead, the standards of the second kind are rating, maximum and promote the movement to leadership, primacy.
In the world, European and North American practice, in the context of the expansion of university autonomy and academic freedom, a tendency towards the widening of the second-kind standards based on the use of ratings and accreditation of the educational programs and the activities of education institutions, taking into account and on the basis of improving their excellence and development, is developing. Instead, in domestic practice, the preference is traditionally given to first-kind threshold standards, which are conservative. In Ukraine, a quality culture based on a balanced combination of minimum standards and standards for raising the maximum quality of higher education with a tendency for the domination of the second standards, and the loss of relevance for leading institutions of the first ones, is in the initial stage of formation. In the conditions of European integration and globalization, the quality of higher education is provided and improved through the formation of a multidimensional higher education standardization area. Among its dimensions are: conceptual and terminological; informational and competency; educational formalization; level-orientation-sectorial; institutional; by means of education; by teaching methods and types of learning activities; crediting; codification; certification; accreditation; ranking, universal standardization.
 
Publisher Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України
 
Contributor Луговий, В.І.
Таланова, Ж.В.
 
Date 2016
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708262/1/Analitichni_Gumanizatsiya-VO-yak-zasib-yakosti_IVO-2017-111p_avtors-kolektiv.pdf
Луговий, В.І. (orcid.org/0000-0003-1650-066X <http://orcid.org/0000-0003-1650-066X>), Таланова, Ж.В. (orcid.org/0000-0003-4007-2677 <http://orcid.org/0000-0003-4007-2677>), Ставицький, Андрій, Воробйова, О.П, Гриценко, М.В., Слюсаренко, О.М. and Ткаченко, В.П. (2016) Analysis of the leading domestic and foreign experience of humanization of higher education as a mean of its quality Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, м. Київ, Україна.