Запис Детальніше

Особливості перцептивного та когнітивного компонентів емоційної сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708404/
http://csnukr.in.ua
 
Title Особливості перцептивного та когнітивного компонентів емоційної сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку
The features of perceptive and cognitive components of the emotional sphere preschool children with mental retardation
 
Creator Баташева, Наталія Іванівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено особливості перцептивного та когнітивного компонентів емоційної сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку залежно від соціальних умов виховання. Для дослідження особливостей перцептивного та когнітивного компонентів емоційної сфери у дошкільників цієї категорії застосовувалась спеціальна методика, яка складалася з декількох діагностичних серій, які становлять зміст зазначених компонентів, а саме: особливості сприймання, розуміння, ідентифікації емоцій різних модальностей; рівень довільного вираження емоцій різних модальностей; обсяг емоційного досвіду і емоційних уявлень; особливостей розуміння соціальних емоцій; чинник емоційної напруги.
The article describes the features of perceptive and cognitive components of the emotional sphere preschool children with mental retardation, depending on the social conditions of education. For researching the features of perceptive and cognitive components of the emotional sphere preschool children was applied a special technique which consisted of several diagnostic series that are constitute the content of these components: perception, understanding, emotion identification of different modalities; the amount of emotional experience and emotional perceptions; understanding the characteristics of social emotions; of emotional tension. As a result of the research this problem preschool children with mental retardation demonstrated a low and middle levels of perception, understanding of expressive signs and of arbitrary expression of emotions the different modalities. The preschool children with mental retardation have a limited amount of emotional experience, narrowing the range emotions and superficial knowledge about the different emotional states due to violations of regulatory functions of the central nervous system and the social conditions of education of this category of children. Socially deprived children with mental retardation have limited experience of different emotional modalities and their range because its accumulation occurs in communicating with other people, contacts with the surrounding reality, which the child is deprived, leading to impoverishment cognitive-affective schemes emotions.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708404/1/%D0%91%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%B5%D0%B2%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Баташева, Наталія Іванівна (orcid.org/0000-0002-2685-2258 <http://orcid.org/0000-0002-2685-2258>) (2017) The features of perceptive and cognitive components of the emotional sphere preschool children with mental retardation Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (82). pp. 48-55. ISSN 2312-2781