Запис Детальніше

До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові

Vernadsky National Library of Ukraine

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові
 
Creator Гаркуша, А.
 
Subject До 50-річчя Національного заповідника «Чернігів стародавній»
 
Description Стаття присвячена історії створення настінних розписів першої чверті ХІХ ст.
Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) у Чернігові, котрі є важливою складовою
сучасної храмової декорації. Приділено увагу їхнім дослідженням, аналізуються проекти розміщення сюжетів розпису.
Статья посвящена истории создания настенной живописи (первая четверть
ХІХ в.) Спасо-Преображенского собора (ХI в.) в Чернигове, являющейся важной частью современной храмовой декорации. Затрагивается также история исследования
настенных росписей, анализируются проекты размещения сюжетов.
The article is devoted to the history of mural painting creation (The first quarter of
the nineteenth century.) Holy Transfiguration Cathedral (XI c.) In Chernihiv. These mural
painting are the part of modern interior decorations. They were created in the first quarter
of the nineteenth century. The article covers briefly the historiography of the research of the
mentioned mural painting in the second half of XIX – XX centuries.
Chernihiv Archbishop Michael (Desnytsky) headed the eparchy in 1803 — 1814. He
took the lead in creating new mural painting in Holy Transfiguration Cathedral .The work
was done under the leadership of master from Voronezh – Akim Yurinov. The dean of Holy
Transfiguration Cathedral priest Yoann Elenev became the initial project author of the
paintings. Later he had to change the original project because of financial problems. The
second version of composition was accepted to execution.
The main attention of the article is paid to the analysis of mentioned above comparative
projects. A brief summery characteristic is given to each project. Also the projects differences
in concepts and composition are examined. The author of the article supposes that the idea
of the second project was taken from the scenes in medallions of the Holy Transfiguration
Cathedral iconostasis royal gates.
The author of the article comes to the conclusion that for existing at present plan was
performed in general, though some ideas were not realized.
 
Date 2017-10-16T16:36:10Z
2017-10-16T16:36:10Z
2017
 
Type Article
 
Identifier До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові / А. Гаркуша // Сiверянський лiтопис. — 2017. — № 4. — С. 72-79. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.
2518-7430
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/125120
75.052.046.3:271.2-523.42(477.51-25)(045)«180/184»
 
Language uk
 
Relation Сiверянський лiтопис
 
Publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України