Запис Детальніше

Інноваційні підходи до навчання української мови в англомовному середовищі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20374/
 
Title Інноваційні підходи до навчання української мови в англомовному середовищі
Innovative approaches to the teaching ukrainian language in the english speaking environment
Инновационные подходы к изучнию украиского языка в англоязычной среде
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна
Романюк, Світлана Захарівна
 
Subject Web of Science
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті акцентовано увагу на використанні ефективних форм, методів і засобів навчання української мови в полікультурному середовищі проживання її носіїв. Доведено, що провідна роль у цьому процесі відводиться активній взаємодії учителя і учнів під час усного мовлення з опорою на конкретні життєві ситуації за допомогою діалогу, активного використання мовних ігор, театралізації та драматизації. Аналізуються зразки творчих вправ та проблемних завдань, які сприяють формуванню мовленнєвих компетенцій учнів двомовних шкіл. Обґрунтовано, що успішному навчанню рідної мови в полікультурному середовищі сприяє застосування таких прийомів, як паралельне ознайомлення з текстами різних типів, опора на зразок і малюнок, зіставлення науково-популярного і художнього опису на одну й ту ж тему, складання опису за опорними словами, за початком та ін.
The article focuses on the use of effective forms, methods and means of teaching Ukrainian language in the multicultural environment of living of its carriers. It is proved that the leading role in this process is given to the active interaction of teachers and pupils during oral communication based on specific situations through the dialogue, active use of language games, theatricality and dramatization. The samples of creative exercises and problem tasks, which contribute to the formation of language competences of pupils of bilingual schools, have been analyzed. It is proved that the successful teaching of the mother tongue in the multicultural environment assists the use of such techniques as parallel introduction of the texts of different types, support on the sample and pattern, comparison of popular science and artistic description of the one and the same subject, description with the use of control words, with the beginning, etc. It is established that language exercises that are directly targeted at the development of speech, influence the formation of concepts, feelings, attitudes and beliefs. Their goal is to help children to learn the vocabulary of the target language and to use it widely for academic, educational tasks, for everyday communication. Assimilation of the speech material and the practical mastery of them promotes compliance with the teacher the following pedagogical conditions: partial assistance to the pupils at a certain stage of their independent search activity; demonstration by the teacher of creative works, discussing them with the pupils; support of creative abilities of pupils, treating them as full value partners the pursuit of understanding; sincerity of the teacher’s behavior: the ability to openly rejoice in the success of their pupils, to empathize with failure and admit defeat; mastery of the emotions, showing emotional responses to the creative research of pupils, maintaining their interest in the work.
В статье акцентировано внимание на использовании эффективных форм, методов и средств обучения украинскому языку в поликультурной среде обитания его носителей. Доказано, что ведущая роль в этом процессе принадлежит активному взаимодействию учителя и учащихся во время устной беседы с опорой на конкретные жизненные ситуации с помощью диалога, активного использования языковых игр, театрализации и драматизации. Анализируются образцы творческих упражнений и проблемных заданий, способствующих формированию речевых компетенций учащихся двуязычных школ. Обосновано, что успешному обучению родному языку в поликультурной среде способствует применение таких приемов, как параллельное ознакомление с текстами разных типов, опора на образец и рисунок, сопоставления научно-популярного и художественного описания на одну и ту же тему, составление описания по опорным словам, за началом и др. Установлено, что речевые упражнения, непосредственно направленные на развитие речи, влияют на формирование понятий, чувств, взглядов и убеждений. Цель их - помочь детям усвоить лексику изучаемого языка, а также использовать ее как можно шире для учебных, воспитательных задач, для повседневного общения. Усвоению речевого материала и практическому овладению им способствует соблюдение учителем таких педагогических условий: частичное оказание помощи учащимся на определенном этапе их самостоятельной поисковой деятельности; демонстрация учителем собственных творческих работ, их обсуждение с учащимися; поддержка творческих возможностей учащихся, отношение к ним как к полноценным партнерам, стремление к взаимопониманию; искренность поведения учителя: умение открыто радоваться успехам своих учеников, сочувствовать неудачам и признавать свои поражения; владение естественными эмоциями, выявление эмоциональной реакции на творческий поиск школьников, поддержка их интереса к творчеству.
 
Publisher Південно-український національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
 
Date 2017-02
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20374/1/Bogdanets%20-Bilos.pdf
Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна та Романюк, Світлана Захарівна (2017) Інноваційні підходи до навчання української мови в англомовному середовищі "Наука і освіта" Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. с. 121-125. ISSN 2311-8466