Lecturers’ and students’ reflection of psychological characteristics of future specialist’ professional becoming
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20453/
1818-8559 |
|
Title |
Lecturers’ and students’ reflection of psychological characteristics of future specialist’ professional becoming
Рефлексия преподавателями и студентами психологических особенностей профессионального становления будущего специалиста |
|
Creator |
Столярчук, Олеся Анатоліївна
|
|
Subject |
РИНЦ
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування) |
|
Description |
The article is devoted the problem of lecturers’ and students’ reflection of psychological characteristics of future specialist’ professional becoming. The results of the lecturers’ and students’ questioning are disclosed. It was clarified the competence of lecturers in basic psychological aspects of future specialist’ professional becoming. It was found, that pedagogical interaction of lecturers and students is an important factor in students’ professional becoming. The similarity of the lecturers’ and students’ reflection was founded in the analysis of types and factors of professional becoming of future specialists. At same time, the differences of lecturers’ and students’ vision were found between motivation of professional choice, determinants of success, external and internal obstacles of future specialist’ professional becoming. The need to increase of the lecturers’ psychological competence was proved.
В работе рассмотрена проблема отображения базовых психологических особенностей профессионального становления будущего специалиста преподавателями и студентами. Раскрыты результаты их анкетирования с целью выяснения осведомленности педагогов высшей школы в ключевых психологических аспектах профессионального становления будущих специалистов. Установлено, что педагогическое взаимодействие преподавателей со студентами есть важным фактором их профессионального становления. В процессе констатирующего исследования было зафиксировано сходство рефлексии преподавателями и студентами типов и факторов профессионального становления будущих специалистов. В то же время установлено ряд отличий видения студентами и преподавателями вопросов мотивации профессионального выбора, детерминант успешности, внешних и внутренних препятствий профессионального становления будущих специалистов. Доказана необходимость повышения психологической компетентности преподавателей в рамках сопровождения профессионального становления будущих специалистов. |
|
Publisher |
Беларусский государственный педагогический университет
|
|
Date |
2017-09
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20453/1/O_Stoliarchuk_BGPU_IL.pdf
Столярчук, Олеся Анатоліївна (2017) Lecturers’ and students’ reflection of psychological characteristics of future specialist’ professional becoming Вести БГПУ. Серия 1. Педагогика. Психология. Филология (3). с. 74-78. ISSN 1818-8559 |
|