Музичний портрет в контексті синтезу мистецтв
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20456/
|
|
Title |
Музичний портрет в контексті синтезу мистецтв
Музыкальный портрет в контексте синтеза искусств Musical portrait in the context of the synthesis of arts |
|
Creator |
Каблова, Тетяна Борисівна
Вежневець, Ірина Леонідівна |
|
Subject |
Index Copernicus
Міжнародні |
|
Description |
Abstract. The article is dedicated to the synthesis of arts in vocal music. The main tasks is envisaged in the overview of the genre of the musical portrait in an aspect of inter-art connections. The synthesis of arts appears as a typical need of XX century culture that is called upon to increase the interest in the strengthening of visual qualities of works of art. The scientific novelty is in the study of specific features of the mentioned genre in the works of F. Pulenc. The article overviews the vocal cycle’s “Le Travail du Peintre” dramatic structure identical to the literature cycle, and draws parallels with the typical contemporary directions for the composer in avant-garde art – cubism, surrealism, etc. The main feature of the cycle is the exploitation of the musical portrait genre for the depiction of the artist’s character. The conclusion of the research is in the fact that beside the in-depth connections between literature and fine art in the vocal cycle of F. Pulenc, the psycologism as a notable feature of the portrait is discovered. This gives ground to view the musical portrait genre in the synergic context in further works.
Статья посвящена изучению синтеза искусств в вокальной музыке. Основная задача заключается в обзоре жанра музыкального портрета в аспекте межкультурных связей. Синтез искусств представляется типичной потребностью культуры XX века, которая призвана повысить интерес к укреплению визуальных качеств произведений искусства. Научная новизна заключается в изучении особенностей этого жанра в работах Ф. Пуланца. В статье рассматривается драматическая структура вокального цикла «Le Travail du Peintre», идентичная литературному циклу, и проводится параллель с типичными современными направлениями для композитора в авангардном искусстве - кубизм, сюрреализм и т. Д. Основная особенность цикла - использование жанра музыкального портрета для описания характера художника. Заключение исследования заключается в том, что наряду с углубленными связями между литературой и изобразительным искусством в вокальном цикле Ф. Пуленка обнаруживается психологизм как заметная черта портрета. Это дает основание рассматривать жанр музыкального портрета в синергетическом контексте в дальнейших работах. Стаття присвячена вивченню синтезу мистецтв у вокальній музиці. Основне завдання полягає в огляді жанру музичного портрета в аспекті міжкультурних зв'язків. Синтез мистецтв представляється типовою потребою культури XX століття, яка покликана підвищити інтерес до зміцнення візуальних якостей творів мистецтва. Наукова новизна полягає у вивченні особливостей цього жанру в роботах Ф. Пуланца. У статті розглядається драматична структура вокального циклу «Le Travail du Peintre», ідентична літературній циклу, і проводиться паралель з типовими сучасними напрямками для композитора в авангардному мистецтві - кубізм, сюрреалізм і т. Д. Основна особливість циклу - використання жанру музичного портрета для опису характеру художника. Висновок дослідження полягає в тому, що поряд з поглибленими зв'язками між літературою і образотворчим мистецтвом в вокальному циклі Ф. Пуленка виявляється психологізм як помітна риса портрета. Це дає підставу розглядати жанр музичного портрета в синергетичному контексті в подальших роботах. |
|
Publisher |
Research and Scientific Group
|
|
Date |
2017-08-15
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20456/1/T_Kablova_I_Vegnevets_SE_5_2017.PDF
Каблова, Тетяна Борисівна та Вежневець, Ірина Леонідівна (2017) Музичний портрет в контексті синтезу мистецтв Science of the XXI century: problems and prospects of researches (5). с. 9-12. |
|