Запис Детальніше

Внесок Науково-Дослідного Інституту дефектології у розвиток спеціальної школи в Україні у перші повоєнні роки

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106739/
 
Title Внесок Науково-Дослідного Інституту дефектології у розвиток спеціальної школи в Україні у перші повоєнні роки
Вклад Научно-исследовательского Института дефектологии в развитие специальной школы в Украине в первые послевоенные годы
Contribution of Research Institute of defectilogii to development of the special school in Ukraine in the first post-war years
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
93/94 History
 
Description Для розкриття педагогічного феномену індивідуалізації навчально-виховного процесу, що здійснювався в шкільництві України після Другої світової війни, вперше на основі архівних матеріалів і рукописних маловідомих джерел висвітлено внесок у 1944 – 1948 рр. Науково-дослідного інституту дефектології Міністерства освіти УРСР у розбудову шкіл для дітей з особливими потребам. Проаналізовано тематику і наукову продукцію співробітників установи (методичні рекомендації, навчальні програми, підручники), їхній вплив на поглиблення диференційованого підходу до діагностування і освіти дітей із порушеннями психофізичного розвитку. З урахуванням політико-ідеологічних особливостей історичного часу розглянуто позитивні ознаки діяльності установи (вивчення роботи спеціальних шкіл і методична допомога їх учителям) й недоліки (відсутність системних експериментальних досліджень). Використання не- відомих раніше фактів дало змогу ввести у науковий обіг уточнені відомості про роботу Інституту як провідника ідей індивідуалізації шкільної освіти.
Для раскрытия педагогического феномена индивидуализации учебно-воспитательного процесса, который осуществлялся в Украинских школах после Второй мировой войны, впервые на основе архивных материалов и рукописных малоизвестных источников освещены вклад в 1944 - 1948 гг. Научно-исследовательского института дефектологии Министерства образования УССР в развитие школ для детей с особыми потребностям. Проанализированы тематику и научную продукцию сотрудников учреждения (методические рекомендации, учебные программы, учебники), их влияние на углубление дифференцированного подхода к диагностике и образования детей с нарушениями психофизического развития. С учетом политико-идеологических особенностей исторического времени рассмотрено позитивные признаки деятельности учреждения (изучение работы специальных школ и методическая помощь их учителям) и недостатки (отсутствие системных экспериментальных исследований). Использование неизвестных ранее фактов позволило ввести в научный оборот уточнены сведения о работе Института в качестве проводника идей индивидуализации школьного образования.
For disclosure of pedagogical phenomenon of individualization of the educational process, which is carried out in Ukrainian schools after the Second World War, for the first time on the basis of archival materials and little-known manuscript sources are illuminated contribution to the 1944 - 1948 biennium. Research Institute of Defectology of the USSR Ministry of Education in the development of schools for children with special needs. Analyzed themes and scientific production institution employees (guidelines, curricula, textbooks), their impact on the deepening of differentiated approach to diagnosis and education of children with impaired mental and physical development. In view of the political and ideological characteristics of historical time considered positive signs of activities of the institution (the study of the work of special schools and methodological assistance to their teachers) and drawbacks (lack of systematic experimental studies). Using the previously unknown facts allowed to enter into scientific circulation refined information on the work of the Institute as a conductor of ideas of individualization of education.
 
Publisher Педагогічна преса
Педагогическая пресса
The pedagogical press
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106739/1/%D0%9D.%D0%9F.%202014.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2014) Contribution of Research Institute of defectilogii to development of the special school in Ukraine in the first post-war years Особлива дитина: навчання і виховання (2). pp. 62-74. ISSN 2312-2781