Запис Детальніше

Дидактико-методичні засади сучасного уроку української мови у старшій школі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708499/
http://hf.pntu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/11/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%93%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82-%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2017.pdf
 
Title Дидактико-методичні засади сучасного уроку української мови у старшій школі
Didactic and methodical basis of modern lesson of the Ukrainian language in high school
 
Creator Бондаренко, Неллі Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Обґрунтовується необхідність переосмислення ролі та ієрархії функцій української мови в державі й освітньому просторі з огляду на суспільно-політичну ситуацію в країні, що переживає воєнну агресію. Необхідність актуалізації найзапитанішої об’єднувальної функції мови в структурі мовної освіти розбудовників майбутньої України розглядається у контексті освітньої реформи, метою якої є якісні зрушення в освіті й формування компетентної особистості, здатної обстоювати загальнодержавні й гуманістичні цінності. Порушено актуальні дидактичні й методичні проблеми, запропоновано шляхи їх розв’язання у річищі досягнень сучасної педагогічної науки.
In the article the authors consider actual didactic and methodical problems of the modern lesson of the Ukrainian language in the context of profile training. Based on publications of Ukrainian scientists and research on personal experience the authors propose solutions to problems of the modern lesson of the Ukrainian language in the context of profile training.
It is about the necessity described of the role and hierarchy of functions of the Ukrainian language in state and educational area. The main issue related to the formation of competent personality of upper secondary school pupils to be able to defend the national and humanistic values. Language education in Ukraine there is a need to improve by dint of technology of realization of content educational process.
The Ukrainian language didactics and metodic how sciences characterize modern lesson in context organization and realization subject-subjects of interactions. On lessons of Ukrainian lingua implement axiological, competence, personality and activity-oriented approach to language learning. Lesson of Ukrainian lingua focus the main aspects of language learning – communicative, linguistic, cognitive, ideological, developmental, educational. An important requirement for the lesson is the realization of didactical and linguodidactical principles. A significant role on lesson has motivation – awareness of the value of the Ukrainian language; the need for communication; practical application of knowledge and skills.
High quality language education should be seen as a condition and factor consolidation of the Ukrainian nation and Ukrainian society to the stability and harmony in the state. Modern Ukrainian lesson in high school called to perform important tasks of language education.
 
Publisher ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708499/1/BNV-KSV%20Polt-18.01.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2017) Didactic and methodical basis of modern lesson of the Ukrainian language in high school Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка, 1. pp. 80-89. ISSN 2521-1579