Запис Детальніше

Форте й піано поезії: висхідна й низхідна градації в організації основоположних поетичних емотивів (тривоги й умиротвореності) (на матеріалі віршів Е.По)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20480/
 
Title Форте й піано поезії: висхідна й низхідна градації в організації основоположних поетичних емотивів (тривоги й умиротвореності) (на матеріалі віршів Е.По)
Poetic forte and piano: a study of climax and anticlimax in structuring anxiety and appeasement in Poe's verses
Форте и пиано в поэзии: разновидности градации в организации основных эмотивов (тревоги и умиротворенности) в стихах Э.По.
 
Creator Редька, Інна Анатоліївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Статтю присвячено виявленню функціональних особливостей стилістичних прийомів градації (висхідної і низхідної) у структуруванні основних емотивів (тривоги й умиротвореності) у поетичних текстах Е. По. З’ясовано, що випадки висхідної градації є типовими для творчого доробку американського автора, а емотив тривоги є більш акцентуйованим у порівнянні з емотивом умиротвореності.
The article deals with emotive dynamism of poetry. Emotiveness of a poetic text is regarded in the article as a textual category whose essence lies in reconstruction of emotional structures experienced by the author before or in the process of poetry writing with the aim of communicating the same or similar feelings to a reader. It has been proved that emotiveness is construed along with the construction of two or more opposite image-bearing spaces in a poem which foreground dominant emotional structures. The latter are manifested on the verbal level of poetic texts through specific stylistic devices and expressive means referred to in the article as emotives. Since emotions are prone to changes (they emerge, build up and lose their intensity), in poetic texts such fluctuations can be rendered with the help of stylistic figures called climax and anticlimax. It has been stated that these stylistic figures add to structuring of two basic emotive concepts, namely anxiety and calmness. The cases of climax are more common in the verses by E.A. Poe than those of anticlimax. The climax is created by the author through different linguistic means of different language levels to take the concept of anxiety to its utmost position or emotive peak. The cases of anticlimax are less common in the analyzed corpus of poetic texts by Poe attesting to the fact that his poetry is anxiety oriented.
Статья посвящается выявлению функциональных особенностей стилистических приемов градации (возрастающей и ниспадающей) в поэтических текстах Э.По. Определено, что случаи восходящей градации проявляют себя чаще в творчестве американского поэта, а эмотив тревоги является более акцентуированным по сравнению с эмотивом умиротворенности.
 
Publisher Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20480/1/I_Redka_TIRGPAL_2%2815%29_IF.pdf
Редька, Інна Анатоліївна (2017) Форте й піано поезії: висхідна й низхідна градації в організації основоположних поетичних емотивів (тривоги й умиротвореності) (на матеріалі віршів Е.По) Актуальні проблеми романо-германської філології та прикладної лінгвістики (2(15)). с. 132-135. ISSN 2307-633X