Запис Детальніше

Організація освітнього процесу в школах з польською мовою навчання і спеціальні шкільні інтернати для глухих дітей в умовах незалежної України як відображення зовнішнього диференціювання (1991-2010)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708505/
 
Title Організація освітнього процесу в школах з польською мовою навчання і спеціальні шкільні інтернати для глухих дітей в умовах незалежної України як відображення зовнішнього диференціювання (1991-2010)
Организация образовательного процесса в школах с польским языком обучения и специальные школьные интернаты для глухих детей в условиях независимой Украины как отражение внешнего дифференцирования (1991-2010)
Organization of educational process in schools with Polish of educating and special schools-boarding-schools for deaf children in the conditions of independent Ukraine as a reflection of external differentiation between 1991 and 2010
 
Creator Shevchenko, Svetlana
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
93/94 History
 
Description Науково-порівняльний аналіз показує, що спеціальне навчання глухих дітей і утворень шкіл з польською мовою має однакову історію в Україні. На сучасному етапі суспільного розвитку Українська держава гарантує рівні права для всіх національностей, які проживають на її території. Становлення незалежної Української держави стало надійним захистом для дітей-інвалідів спеціальних шкіл-інтернатів та дітей шкіл національних меншин. Розбудова незалежної України відкрило нові перспективи для відродження всіх національностей. Аналіз етапів і тенденцій розвитку школи, освіти національних меншин і спеціальної освіти на Україні, доводить, що протягом тривалого часу утворення не було повної національної свободи, в результаті чого була приречена на відставання. У той же час вона була зброєю народу боротьби за національні права, демократизацію і навчання рідною мовою.
Наш проводимый научный сравнительный анализ показывает, что специальное обучение глухих детей и образований школ с польским языком имеет одинаковую историю в Украине. На современном этапе общественного развития Украинское государство гарантирует равные права для всех национальностей, проживающих на ее территории. Становление независимого Украинского государства стало надежной защитой для детей-инвалидов специальных школ-интернатов и детей школ национальных меньшинств. Развитие независимой Украины открыло новые перспективы для возрождения всех национальностей. Анализ этапов и тенденций развития школы, образования национальных меньшинств и специального образования на Украине, доказывает, что в течение длительного времени образование не было полной национальной свободы, в результате чего была обречена на отставание. В то же время она была оружием народа борьбы за национальные права, демократизацию и обучение на родном языке.
Our scientific comparative analysis shows that the special educating of deaf children and formations of schools with Polish has alike history in Ukraine. On the modern stage of community development, the Ukrainian state guarantees equal rights for all nationalities resident on its territory. Development of independent Ukrainian opened new prospects for the revival of all nationalities. The analysis of the stages and progress of school trends, formations of national minorities and special education, on Ukraine proves that before education was not complete national freedom, as a result was doomed to lag. At the same time she was the weapon of people of fight for national rights, democratization and educating in their native language.
 
Publisher Видавничий дім «Гуманітас» Вища освіта
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708505/1/SHEVCHENKO_S_N.pdf
- Shevchenko, Svetlana (2017) Organization of educational process in schools with Polish of educating and special schools-boarding-schools for deaf children in the conditions of independent Ukraine as a reflection of external differentiation between 1991 and 2010 Scientific journals of higher education in the humanities. Education (14). pp. 321-327. ISSN 1896-4591